Jan-Eric Nyström on harrastanut ja rakentanut pienoisjunia lapsesta asti: ”Vanheneminen on pakollista, mutta varttuminen ei”

Jan-Eric Nyströmillä on kesäasuntonsa pihalla oma junarata. Entinen animaattori on rakentanut myös maailman pienimmän pienoisrautatien sohvapöytänsä uumeniin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Hankolaisen kesä­asunnon nurmella risteilee junakiskoja. Hanhikki­pensaan takaa ilmestyy rata­pihan dieselveturin pienoismalli, jota ajaa puutarhajunia rakentava Jan-Eric Nyström.

Jan-Eric Nyströmillä on kesäasuntonsa pihalla oma junarata. Entinen animaattori on rakentanut myös maailman pienimmän pienoisrautatien sohvapöytänsä uumeniin.
Teksti:
Ville Vanhala

Se on menoa nyt. Helsinkiläinen Jan-Eric Nyström, 70, istahtaa pienoisveturin taakse ja kääntää katkaisijasta. Ratapihojen dieseljuhtaa muistuttava, sähkömoottorilla varustettu pieni veturi alkaa kiskoa perässään 1930-luvun Valtion Rautateiden puuvaunun pienoismallia.

Junan kääntyessä talon päädystä Nyström kiskaisee jarrukammesta ja veturin pyörät kirskahtavat. Alamäessä puutarhajunan vauhtia on hillittävä, että se pysyy raiteillaan.

Kun talo on kierretty, veturin pyörät lyövät tyhjää loivassa vastamäessä. Sateen jäljiltä raiteille taipunut nurmikko on vielä liukas, mutta juna kipuaa hitaasti, hieman nytkyen nyppylän päälle.

Juna pysähtyy portaiden eteen ja Nyström nousee ohjausvaunusta nurmelle.

”Meitä höyrähtäneitä riittää moneen junaan”, hän naurahtaa.

Jan-Eric Nyströmin kalustoon kuuluu myös lontoolaisen junanlähettäjän lyhty 1900-luvun alusta. © Susa Junnola

Jan-Eric Nyströmin kalustoon kuuluu myös lontoolaisen junanlähettäjän lyhty 1900-luvun alusta. © Susa Junnola

Myös lapset saavat leikkiä

Jan-Eric Nyströmin pienoisrautatie kiertää hänen kesäasuntonsa pihalla Hangossa. Aiemmin nurmikolla ja talon ympärillä kiersi pitempi rata, johon liittyi myös kahdeksikon muotoinen osuus. Mutta nykyään piharata kiertää vain yhtenä ympyränä omakotitalon.

Nykyisen radan lisäksi Nyströmillä olisi kyllä noin 70 metriä lisää raiteita.

Junan huippunopeus on noin 12–15 kilometriä tunnissa.

”Puutarhajunalla ajamisesta on tullut hyvin suosittua ajanvietettä sukulaisten ja tuttavien lapsille.”

Ratapihaveturin lisäksi Nyström on rakentanut puutarhajunan kiskojiksi suomalaisten höyryveturiklassikkojen Kana- ja Heikki-veturien pienoismallit.

”Hanko-Hyvinkää-radalla liikennöi 1800–1900-lukujen taitteessa ”Villin lännen”-veturi. Siitä tekemäni pienoismalli on näytillä Hangon museossa.”

Nyström nostaa paikoilleen 1970-luvun mallin matkustaja­vaunun julkisivun. © Susa Junnola

Nyström nostaa paikoilleen 1970-luvun mallin matkustaja­vaunun julkisivun. © Susa Junnola

Walt Disneyn harrastus

Animaattorina ja trikkikuvaajana työuransa tehnyt Jan-Eric Nyström innostui puutarhajunista päästyään ajamaan Walt Disney -yhtiöiden animaattorin Ollie Johnstonin puutarhajunaa Hollywoodissa vuonna 1993. Nyströmin mukaan Walt Disney oli rakennuttanut puutarhajunaradan talonsa ympärille jo vuonna 1949.

Suomessa on Nyströmin arvion mukaan nykyään korkeintaan kymmenkunta puutarhajunarataa.

”Esimerkiksi Englannissa puutarhajunat, jotka tunnetaan siellä nimellä Live Steam, ovat hyvin suosittu harrastus.”

Vaikka Nyströmin kesäkodin pihalla kiertävä veturi toimii sähkömoottorilla, Nyströmille läheisempiä ovat höyryvetureiden vetämät puutarhajunat.

”Siinä on jäljittelemätön tunnelmansa, kun istuu jalat jalaksilla, kädet höyrysäätimellä ja veturi puksuttaa höyryä piipustaan liikkuessaan eteenpäin.”

Vaunu kytketään ruuvaamalla kiinni veturiin. © Susa Junnola

Vaunu kytketään ruuvaamalla kiinni veturiin. © Susa Junnola

Lapsena aloitettu harrastus tuo yhä iloa

Ensimmäisen vieterivetoisen leikkijunansa Nyström sai 5-vuotiaana. Viisi vuotta myöhemmin hän ohjasi jo pienoisrautatien sähköveturia.

Vuonna 1985 Nyström rakensi sohvapöytänsä uumeniin tiettävästi maailman pienimmän pienoisrautatien.

”Juna on rakennettu mittakaavaan 1/220. Veturi on viisi senttiä pitkä ja raideleveys ainoastaan kuusi ja puoli millimetriä.”

Hänen Hangossa sijaitsevan omakotitalonsa yksi huone on varattu koko seinän pituiselle pienoisrautatielle. Tietokoneohjattu juna on rakennettu mittakaavaan 1/87.

Rautatien ympärille Nyström on rakentanut kokonaisen maiseman, mistä erottuu Hangon rautatieasema, vesitorni ja kirkko.

”Mielikuvitusmaisemaan on otettu yksityiskohtia Hangosta. Laatikoihin jääneistä raiteista saisin rakennettua kuudesta seitsemään samanlaista pienoisrautatietä lisää.”

Jan-Eric Nyström

”Vanheneminen on pakollista, mutta varttuminen ei” © Susa Junnola

Vuosien työ

Animaatioiden ja trikkien lisäksi Jan-Eric Nyström on tehnyt mainoksia sekä dokumentti- ja lyhytelokuvia. Animaatioiden teosta on ollut hyötyä hänen pienoisrautatieharrastuksessaan.

”Molemmat ovat samanlaista näpertämistä, missä taiteellisuudesta ei ole ainakaan haittaa.”

Talon sisällä kiertävää pienoisrautatietä maisemineen Nyström rakensi viisi vuotta, noin 400–500 tuntia.

Ensimmäisen höyryvetoisen puutarhajunaveturinsa rakentamisen Nyström aloitti 1870-luvun piirustusten pohjalta 1. päivä syyskuuta vuonna 2001.

”Mittakaavaan 1/8 suunnitellun veturin rakentamista jatkui 742 päivän ajan. Raportoin työn eri vaiheista kirjoittamalla ja kuvaamalla ne yhdysvaltalaiseen alan harrastajalehteen.”

Nyström rakensi pienoismallin Hanko-Hyvinkää välillä puksutelleesta villin lännen veturista. Se on esillä Hangon museossa. © Susa Junnola

Nyström rakensi pienoismallin Hanko-Hyvinkää välillä puksutelleesta villin lännen veturista. Se on esillä Hangon museossa. © Susa Junnola

Leikkiä aikuiselle

Kun Jan-Eric Nyström parikymmentä vuotta sitten innostui puutarhajunista, hän vuokrasi Helsingistä kellarihuoneen rakennusverstaakseen.

”Live Steam -vetureiden rakentaminen vaatii ajan ohella myös tilaa ja lisäksi tarvitaan erilaisia työkaluja aina sorvista lähtien.”

Pienoisrautateiden ja -junien rakentaminen on hänelle keino leikkiä vielä aikuisenakin.

”Vanheneminen on pakollista, mutta varttuminen ei ole. Kun näkee valmiin junan ja veturin voi olla ihan tyytyväinen siitä, mitä on saanut aikaan.”

Nyström aikoo rakentaa pienoisjunia ja -rautateitä niin kauan kuin innostusta riittää ja kunto antaa myöten.

”Toivon, että junat päätyvät aikanaan testamenttini mukaisesti Suomen Rautatiemuseoon Hyvinkäälle.”

Lue myös: Näin pienoisjuna kolistelee hankolaispihan raiteilla – Katso video Jan-Eric Nyströmin itse rakentamasta dieselveturista!

X