Katja innostui yleisurheilusta aikuisena: ”Kun treenaa porukassa, joutuu ylittämään mukavuusalueensa”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Katja Komulainen
Ensin Katja Komulainen katseli kentän laidalta tyttärensä treenejä. Sitten hän päätti kokeilla itsekin. © PEKKA NIEMINEN / OTAVAMEDIA
Katja Komulainen, 52, löysi aikuisten yleisurheilukoulun pari vuotta sitten. Omiksi lajeikseen Katja on löytänyt pikajuoksun 200 metristä ylöspäin.

”Katsoin kentän laidalta tyttäreni yleisurheiluharjoituksia. Sitten siellä oli kokeilupäivä uusille, ja laji vei mennessään. Minulla ei ollut yleisurheilutaustaa, mutta olen aina harrastanut liikuntaa.”

Katja Komulaisen henkilökohtaisia suosikkeja ovat pikajuoksuun kuuluvat tekniikkaharjoitukset.

”Harjoituksissa huomasin, etten osaakaan tekniikkaa. Minun oli vaikea sisäistää, että juoksun pitää lähteä pakarasta. Jalka ei saakaan osua maahan täysin kantapää tai päkiä edellä. Koordinaatioharjoitukset auttavat näihin asioihin”.

Voimaa juoksuun kuntosaliharjoittelusta

Omiksi lajeikseen Katja on löytänyt pikajuoksun 200 metristä ylöspäin. Voimaa ja nopeutta hän on hakenut juoksuunsa myös kuntosaliharjoittelusta, joka meni yleisurheilukoulun myötä uusiksi.

”Otin kuntosaliharjoitteluun sellaisen näkökulman, että treenaan juoksua ajatellen. Energiaa on tullut sen myötä lisää.”

Ilo löytyy yhdessäolosta

Salitreeniin kuuluu esimerkiksi nopeasti tehtyjä kyykkysarjoja ja keskivartalon hallintaa, joilla treenataan nopeaa, räjähtävää voimaa.

”Tässä iässä se räjähtävä voima kun ei ole muuten niin räjähtävää. Saliharjoittelulla ja oman kehon voimalla tapahtuvalla harjoittelulla saa kehitettyä koordinaatiota ja hermotusta.”

Yhdessä harjoittelu on kuitenkin koko homman suola.

”Monesti sitä liikkuu mukavuusalueellaan, mutta kun treenaa porukassa, sen joutuu ylittämään. Yksinään hommasta ei saa niin paljon irti, ja minä tykkään haastaa itseni.”

Juttu on julkaistu Kotilääkärissä 8/18.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X