Milla karisti kilot pysyvästi – näin hän onnistui

Jaa artikkeliTilaa Seura
Milla Hakkarainen
”Tärkeintä muutoksessa on sisäinen hyvä olo”, kertoo Milla Hakkarainen. © petri blomgvist/otavamedia
Uusi elämäntapa on vaikuttanut positiivisesti myös Millan terveyteen.

Kolmen lapsen äiti Milla Hakkarainen, 33, kyllästyi ylimääräisiin kiloihinsa, kun nuorin lapsista oli syntynyt. Hän aloitti laihdutuksen ammattilaisen ohjauksessa. Parissa vuodessa kiloja on karissut 20. Terveellisestä ravinnosta ja liikunnasta on tullut Millalle elämäntapa.

Tähän havahduin

Minulla on kolme 5–11-vuotiasta lasta. Jokaisen raskauden aikana lihoin 20 kiloa. Kahden ensimmäisen synnytyksen jälkeen laihdutin Painonvartijoiden ohjeilla toistakymmentä kiloa. Se oli sellaista kituutusta, koska en tajunnut terveellisen ruoan merkitystä arjessa. Söin suuria annoksia helppoa ruokaa, kuten eineksiä ja leipää. Kasviksia en juurikaan syönyt.

Kolmannen lapsen jälkeen en löytänyt enää motivaatiota laihduttamiseen. Olin taas 20 kiloa ylipainoinen, ja painoin 87 kiloa. Sitten mieheni alkoi laihduttaa, ja tulin siitä vähän kateelliseksi. Kun hän vielä sanoi kerran ruokapöydässä, että syöt naiseksi aika paljon, niin motivaatio tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Halusin kiloista eroon.

Näin pääsin vauhtiin

Tällä kertaa kysyin neuvoa tutulta liikunnanohjaajalta. Hän antoi minulle hyvät ravinto-ohjeet, joita noudattamalla paino alkoi pudota puolen kilon viikkovauhtia. Lisäksi juoksin sekä kävin zumbassa ja kahvakuulassa 3–4 kertaa viikossa.

Aloin myös syödä parin kolmen tunnin välein, ja join 2–3 litraa vettä päivässä. Muutoin söin runsaasti kasviksia, vähän hyviä hiilihydraatteja ja proteiinia joka aterialla.

Pari ensimmäistä viikkoa meni ihmetellessä. Avasin jääkaapin ja mietin, mitä sieltä voi syödä. Pikkuhiljaa opin ostamaan oikeita ruoka-aineita.

Pysyvä muutos

Totuin yllättävän nopeasti uuteen ruokavalioon. Minun ei ollutkaan vaikea luopua ruisleivästä ja jugurtista. Oli myös hienoa, että energisyyteni lisääntyi valtavasti.

Sokeristakin oli yllättävän helppo päästä eroon. Ennen saatoimme mieheni kanssa syödä kilon karkkia televisiota katsellessa. Siitä tuli todella huono olo. Nyt jaksoin tehdä töitä, olla lasten kanssa ja käydä vielä liikkumassa.

Aluksi en kuvitellut, että projektista tulisi pysyvä elämäntapamuutos, koska aiemmat laihdutuskuurit olivat niin vaikeita.

Seuraavana talvena menin vielä hakemaan vahvistusta ryhmästä, jonka tuttu ohjaaja järjesti. Siellä noudatettiin samaa ruokavaliota, ja joka viikko ryhmäläiset laittoivat Facebookiin kuvan ja mitat itsestään. Siinä todella huomasi, miten keho muuttui. Ryhmän tuella oli valtava merkitys. Silloin tajusin lopullisesti, että tämä elämäntapa on minun kohdallani pysyvä.

Tässä ja nyt

Olen jo pitkään ollut tavoitepainossani, joka on 67 kiloa. Olen saanut uuden elämäntapani kautta itsetuntoni takaisin. Häpesin kilojani ja pukeuduin peittäviin vaatteisiin, enkä ollut mielelläni vähissä vaatteissa edes oman mieheni nähden.

Vaatekaappihan tässä projektissa meni uusiksi eli siinä mielessä tämä tuli kalliiksi. Mutta on mahtavaa pukeutua kivasti ja nauttia hyvästä olosta.

Olen ottanut tavaksi käydä säännöllisesti kehonkoostumusmittauksessa, josta näen, miten elimistöni jaksaa. Vaikka kaksi kiloa on tullut lisää siitä, mitä olin laihimmillani, niin se on lihasta. Sekin motivoi jatkamaan.

On mukavaa, kun ystävät kehuvat uutta ulkomuotoani, mutta tärkeintä on, että olen nyt sisäisesti ylpeä itsestäni. Minä pystyin suureen muutokseen elintavoissani, ja se tuotti tulosta.

Uusi elämäntapa on vaikuttanut positiivisesti myös terveyteeni. Ennen minulla oli usein migreenikohtauksia, mutta nykyään niitä on hyvin harvoin. Työterveystarkastuksessakin kehuttiin kaikkia arvojani. Samoin mielialani on nykyään myönteisempi kuin ennen.

Kaikki nämä asiat yhdessä motivoivat jatkamaan nykyistä elämäntapaani.

Paino hallintaan

A. Puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, ja viidesosa lihavia. Ylipainon nousun kasvu on kuitenkin pysähtynyt. Erikoistutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta on huolissaan erityisesti lasten lihomisesta.

B. Elinympäristömme on muuttunut lihomista edistäväksi: arkiliikunta ja kuntoilu ovat vähentyneet ja ruokaa on helposti saatavilla. Myös annoskoot ovat kasvaneet.

C. Painon saa hallintaan, kun syö 3−4 tunnin välein, ja suosii kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyvätuotteita ja pehmeää rasvaa. Myös säännöllinen liikunta ja riittävä lepo auttavat.

X