Näin pienoisjuna kolistelee hankolaispihan raiteilla – Katso video Jan-Eric Nyströmin itse rakentamasta dieselveturista!
Hankolaisen kesä-asunnon nurmikolla voi jäädä junan alle, jos ei ole tarkkana. Hanhikkipensaan takaa kolistelee esiin pieni dieselveturi. Sen rakentaja sai kipinän käytyään Walt Disneyn studioilla ja ajettuaan pienoisjunalla.
Helsinkiläinen animaattori Jan-Eric Nyström, 70, tietää, että ”vanheneminen on pakollista mutta varttuminen ei”. Pienoisrautateiden ja -junien rakentaminen on hänelle keino leikkiä vielä aikuisenakin.
”Kun näkee valmiin junan ja veturin voi olla ihan tyytyväinen siitä, mitä on saanut aikaan”, Jan-Eric Nyström sanoo.
Animaatioiden ja trikkien lisäksi Nyström on tehnyt mainoksia sekä dokumentti- ja lyhytelokuvia. Animaatioiden teosta on ollut hyötyä hänen pienoisrautatieharrastuksessaan.
”Molemmat ovat samanlaista näpertämistä, missä taiteellisuudesta ei ole ainakaan haittaa.”
Nyströmin kesäasunnon pihalla Hangossa on hänen taidonnäytteitään. Kun mies istahtaa pienoisveturin taakse ja kääntää katkaisijasta, sähkömoottorilla varustettu pieni veturi alkaa kiskoa perässään VR:n 1930-luvun puuvaunun pienoismallia.
Junan kääntyessä talon päädystä Nyström kiskaisee jarrukammesta ja veturin pyörät kirskahtavat. Alamäessä puutarhajunan vauhtia on hillittävä, että se pysyy raiteillaan.
Pienoisjuna nostaa huippunopeutensa noin 12–15 kilometriin tunnissa.
Pienoisjuna on harvan harrastus
Ensimmäisen höyryvetoisen puutarhajunaveturinsa rakentamisen Jan-Eric Nyström aloitti syyskuussa 2001. Juna syntyi 1870-luvun piirustusten pohjalta.
”Mittakaavaan 1/8 suunnitellun veturin rakentamista jatkui 742 päivän ajan. Raportoin työn eri vaiheista kirjoittamalla ja kuvaamalla ne yhdysvaltalaiseen alan harrastajalehteen.”
Ratapihaveturin lisäksi Nyström on rakentanut puutarhajunan kiskojiksi suomalaisten höyryveturiklassikkojen Kana- ja Heikki-veturien pienoismallit.
”Hanko-Hyvinkää-radalla liikennöi 1800–1900-lukujen taitteessa ”Villin lännen”-veturi. Siitä tekemäni pienoismalli on näytillä Hangon museossa.”
Suomessa on Nyströmin arvion mukaan korkeintaan kymmenkunta puutarhajunarataa.
”Esimerkiksi Englannissa puutarhajunat, jotka tunnetaan siellä nimellä Live Steam, ovat hyvin suosittu harrastus.”
Nyström aikoo rakentaa pienoisjunia ja -rautateitä niin kauan kuin innostusta riittää ja kunto antaa myöten.
”Toivon, että junat päätyvät aikanaan testamenttini mukaisesti Suomen Rautatiemuseoon Hyvinkäälle.”