Tutkimus: Ajaako aurinkomyrsky valaat rannalle kuolemaan?

© Science@NASA

Kun pohjoisella taivaalla leiskuvat revontulet, kannattaa toivoa parasta harmaavalaille. Tuore tutkimus osoittaa, että valaiden riski päätyä rannalle kuolemaan on huomattavasti suurempi sellaisina päivinä, jolloin aurinkomyrsky ottaa vallan.

Duken yliopiston tutkijat tekivät hämmästyttävän havainnon vertaamalla tietoja 186 harmaavalasrantautumisesta auringon aktiivisuuteen. Tulokset osoittivat yhteyden auringon aktiivisuuden ja rantautumisten välillä.

Aurinkomyrsky sekoittaa radiotaajuuden

Jos auringossa oli runsaasti auringonpilkkuja, ne kielivät aurinkomyrskystä. todennäköisyys harmaavalaiden rantautumiseen oli yli kaksi kertaa suurempi kuin minä tahansa satunnaisena päivänä.

Vastaavasti toinen aurinkomyrskystä kertova merkki, radiotaajuushäiriöt, olivat yhteydessä neljä kertaa suurempaan todennäköisyyteen valaiden rantautumisella.

Maan magneettikenttä taipuu

Tutkimuksessa saatiin myös vihjeitä siihen, millä tavalla aurinkomyrsky vaikuttaa valaisiin. Vaihtoehtoja oli kaksi.

Ensimmäisen mukaan aurinkomyrsky taivuttaa maan magneettikenttää siten, että valas menettää navigointikykynsä. Se ei siis täysin tiedä missä kohdassa se on kartalla ja eksyy siksi reitiltään.

Toinen vaihtoehto oli, että aurinkomyrsky jollakin tavalla salpaa valaan magneettiaistin. Silloin ongelma ei olisi niinkään kartassa, vaan siinä, että valas menee väliaikaisesti aistisokeaksi.

Kun tutkijat vertasivat tietoja maan magneettikentän poikkeamista valaiden rantautumisiin, he eivät löytäneet sille tukea. Karttahypoteesi ei siis vaikuttanut pitävän paikkaansa.

Siksi tutkijat epäilevät, että valaat menettävät aurinkomyrskyn aikana väliaikaisesti magneettiaistinsa, minkä seurauksena ne voivat eksyä liian lähelle rantaa.

Magneettiaisti auttaa navigoimaan

Hypoteesi on mielenkiintoinen, sillä vaikka valailla epäillään olevan magneettiaisti, sitä ei ole koskaan vedenpitävästi osoitettu. Tämä johtuu siitä, että valas on liian suuri testattavaksi laboratoriossa.

Monilla muilla merieläimillä sen sijaan tiedetään varmasti olevan magneettiaisti, ja että magneettiaisti auttaa niitä navigoimaan avomerellä valtavan pitkiä matkoja.

Lue myös: Muinainen aurinkomyrsky oli mahtava – Ammoiset räjähdykset pitävät nykytutkijat varpaillaan