Antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja on nyt avaruudessakin

Ei ole liioittelua sanoa, että antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja on jo kaikkialla.

Tuoreessa tutkimuksessa vastustuskykyisiä bakteereita löytyi jopa kansainvälisen avaruusaseman vessasta.

NASA:n tutkijat analysoivat kansainväliseltä avaruusasemalta otettujen enterobakteerien geenejä ja vertasivat niitä maapallolla eläviin enterobakteereihin.

Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että avaruudessa bakteereihin kertyy toisenlaisia mutaatioita kuin maassa johtuen poikkeavista olosuhteista kuten painottomuudesta ja voimakkaammasta säteilystä.

Tutkimuksen tarkoituksena on saada vihjeitä siitä, voivatko mutaatiot tehdä bakteerit vaarallisemmiksi ja siten vaarantaa avaruusaseman henkilökunnan terveyden.

Kliinisten infektioiden aiheuttajia

Aiemmissa tutkimuksissa havaitut mutaatiot eivät vielä ole herättäneet tutkijoissa huolta. Nyt tutkijat kuitenkin löysivät Enterobacter bugandensis -lajilta geenejä, jotka tekevät sen vastustuskykyiseksi monille antibiooteille.

Bakteerin tiedetään aiheuttaneen vaikeita kliinisiä infektioita, vaikka se ei varsinainen taudinaiheuttajabakteeri olekaan. Jos bakteeri aiheuttaisi infektion avaruusasemalla, tilanne olisi vaikea, sillä antibiootit eivät purisi siihen.

Tilannetta vaikeuttaisi lisäksi se, että avaruudessa ihmisen immuunijärjestelmä ei toimi yhtä tehokkaasti kuin maapallolla. Näin avaruusaseman henkilökunta on jo lähtökohtaisesti alttiimpi sairastumaan infektioihin.