Miljardin vuoden takaa löytyi varhaisin sieni – Näin historiaa kirjotetaan nyt uudelleen

Kanadan arktiselta alueelta on löytynyt mikroskooppinen fossiili, jonka uskotaan kuuluvan varhaiselle sienilajille.

Fossiili muodostuu itiörakkuloista, jotka ovat kiinni toisissaan ohuilla rihmoilla. Tutkijoiden mukaan kyseessä on lähes varmasti sieni: määrityksen puolesta puhuvat kitiiinikuori ja kemialliset analyysit.

Belgialaisen Liegen yliopiston tutkijat saivat fossiilit esiin liuottamalla liuskekiveä, jonka sisällä fossiilit olivat. Kun kivi liukeni pois, fossiilit pulpahtivat veden pinnalle.

Sieni sai nimekseen Ourasphaira giraldae.

Sienten alkuperä puoli miljardia vuotta ajateltua vanhempaa

Sienifossiieissa huomionarvoisinta on niiden ikä. Sienten on kyllä ajateltu olevan eläimiä vanhempi ryhmä, mutta fossiiliaineistossa tätä on ollut vaikea osoittaa.

Vanhimmat tähän asti löydetyt sienifossiilit ovat peräisin Wisconsinin osavaltiosta ja ne ovat 450 miljoonan vuoden ikäisiä. Monisoluisten eläinten kukoistuskausi ajoittuu myös näihin aikoihin.

Uusi löytö heittää sienten alkuperän kuitenkin lähes puoli miljardia vuotta vanhemmaksi kuin tähän asti on tiedetty.

Ekologinen rooli jää arvoitukseksi

Sienet ovat tänä päivänä tärkeitä orgaanisen aineksen lahottajia. Muinaisella sienellä on otaksuttavasti ollut sama rooli, mikä tarkoittaa, että sillä on täytynyt miljardi vuotta sitten olla kasvimateriaalia lahotettavaksi. Sienen ekologinen rooli on kuitenkin arvoitus.

Fossiilit sisältänyt liuskekivi oli veden alla, mutta ei tiedetä, minkälaisessa ympäristössä sieni eli omana aikanaan.

Mistä muinainen sieni sai kasviravintoa?

Sienen elinympäristö on kuitenkin keskeinen kysymys. Fossiiliaineiston perusteella kasvit alkoivat nousta maalle vasta noin 470 miljoonaa vuotta sitten. Jos sieni eli kuivalla maalla jo puoli miljardia tätä ennen, mistä se sai kasviravintoa, jos maalla ei vielä ollut kasveja?

Yksi vaihtoehto on, että sieni on elänyt kosteassa maassa veden ja maan rajalla, jossa ensimmäiset kasvit koettavat toistuvasti löytää evolutiivista reittiä kuivalle maalle.

Sienet ovat itse asiassa voineet edesauttaa tätä prosessia. Kasvimateriaalia hajottaessaan ne ovat luoneet ravinteikkaammat olosuhteet uusille maanvalloituksesta haaveileville kasveille.