Mistä pitkä ikä johtuu? Näin identtinen kromosomi toimii turvakopiona

Miksi ihmisellä naaraat elävät koiraita pidempään, mutta linnuilla tämä on päinvastoin? Tuoreessa tutkimuksessa selitykseksi esitetään sukupuolikromosomeja.

Miksi kaksi samaa sukupuolikromosomia lisäisivät ikää?

Jani Kaaro

Teorian mukaan se sukupuoli, jolla on kaksi samanlaista sukupuolikromosomia, on pitkäikäisempi.

Teorialle on nyt vahvaa näyttöä. Tutkijat keräsivät aineistoa 229 eläinlajista, joihin kuului hyönteisiä, kaloja, lintuja ja nisäkkäitä.

He havaitsivat, että kaksi samaa sukupuolikromosomia lisää ikää keskimäärin 17 prosentilla verrattuna lajeihin, joilla on vain yksi sukupuolikromosomi tai kaksi eri sukupuolikromosomia.

Lue myös: Tyttö vai poika? Tutkijat löysivät menetelmän hidastaa X-kromosomia kantavien siittiöiden liikettä

Näin kromosomi vaikuttaa.

Tutkijat oivalsivat, miksi kromosomi vaikuttaa ja miksi kaksi samaa sukupuolikromosomia sitten lisäävät ikää. © iStock

Kromosomi ratkaisee

Tämä selittäisi siististi ihmisten ja lintujen tilanteen: ihmisillä miehen sukupuolikromosomit ovat XY ja naisella XX. Linnuilla koiraan sukupuolikromosomit ovat ZZ ja naaralla ZW.

Miksi kaksi samaa sukupuolikromosomia sitten lisäisivät ikää? Tutkijoiden mukaan toinen identtinen kromosomi toimii turvakopiona, Jos aktiivisesta kromosomista jokin geeni menee rikki, toinen kromosomi voi korvata sen. Jos kromosomit ovat eri paria, turvakopiota ei löydy.

Pitkä ikä löytyy sukupuolikromosomeista

Kaksi samaa sukupuolikromosomia ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sukupuolieroja löydy.

Jos koirailla on kaksi samaa sukupuolikromosomia – kuten linnuilla – ne elävät noin seitsemän prosenttia pidempään kuin naaraat; naarailla sama tilanne tietää peräti 20 prosenttia pidempää ikää.