Neutronitähti identiteettikriisissä - Ollako vai eikö olla?

Tutkimuksessa selvisi, että Swift J1818 kärsii vinksahtaneesta akselista. Sen magneettinen akseli ja pyörimisakseli eivät ole linjassa keskenään.

Välillä neutronitähti hehkui tasaisesti, mutta välillä se taas sykki kuin pulsari.

Teksti: Katriina Lundelin

Vuosi sitten maaliskuussa australialaiset tutkijat havaitsivat taivaalla jotain yllättävää. Yksi maailmankaikkeuden voimakkaimmista magneeteista, magnetar-tyyppinen neutronitähti Swift J1818.0-1607 sykki voimakkaita radioaaltoja tavalla, jota ei magnettarien kohdalla oltu koskaan aiemmin havaittu.

Magnettaret ovat harvinaisia neutronitähtiä, joita on havaittu linnunradalla vain kolmisenkymmentä. Kouralllisen näistä on havaittu lähettävät voimakkaita radioaaltoja. Näitä tasaisesti hehkuvia tähtiä kutsutaan radiomagnettariksi.

Neutronitähti kärsii vinksahtaneesta akselista

Uuden magnettaren huomattiin kuitenkin käyttäytyvän poikkeuksellisella tavalla: välillä se hehkui tasaisesti kuin radiomagnetar, mutta välillä se taas sykki kuin pulsari, aivan erityyppinen ja paljon yleisempi neutronitähti. Vaikutti siltä kuin magnetar kärsisi identiteettikriisistä.

Tutkijat havaitsivat erikoisen magnetarin radioaaltojen muodoista ja kirkkaudesta myös jotakin muuta yllättävää. Teoreettinen malli viittaa siihen, että Swift J1818 kärsii vinksahtaneesta akselista. Sen magneettinen akseli ja pyörimisakseli eivät ole linjassa keskenään.

Swift J1818 auttaa selvittämään magnettarien synnyn

Sen sijaan että neutronitähdellä olisi pohjois- ja etelänapa, sen säteily näyttäisi tulevan eräänlaisista hevosenkenkää muistuttavista lenkeistä, joissa kaksi napaa ovat melko lähellä toisiaan.

Autralialaistutkijoiden teleskoopit pysyvät tulevina vuosina suunnattuna Swift J1818 suuntaan, sillä monimutkaisesti sykkivä tähti voi auttaa selvittämään, miten magnettaret syntyvät.

Lue myös: Ihminen astui Kuun kamaralle 50 vuotta sitten – Kuulentoja on syytetty lavastetuiksi – Tässä 6 sitkeintä salaliittoteoriaa