Tiede tukee kouluaamujen myöhäistämistä – Oppimistuloksissa näkyy muutos

Jaa kaverilleTilaa Seura
Helsingissä on keskusteltu viime syksynä poliittisellakin tasolla kouluaamujen myöhäistämisestä.

Aloitteen kannattajien mielestä se toisi lapsille ja nuorille monia etuja ja auttaisi välttämään kroonisesta unenpuutteesta koituvia ongelmia. Tieteellistä tutkimusta myöhäistämisen vaikutusta on kuitenkin ollut vähän, joten kannattajat ja vastustajat ovat voineet väitellä lähinnä mielipiteistään.

Washingtonin yliopiston tuore tutkimus Science Advances-sarjassa korjaa aihetta koskevaa tutkimusvajetta. Tutkimuksen taustalla on Seattlen kaupungin päätös myöhäistää kouluaamuja 7:50:stä 8:45:n.

Päätöksen toteuttaminen vaati kaupungilta ponnisteluja, sillä se vaati opintosuunnitelman uudelleenorganisointia ja bussiaikataulujen muutoksia. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että ponnistelu kannatti.

Kun kouluaamuja myöhäistettiin, teinit nukkuivat keskimäärin 34 minuuttia enemmän kuin ennen myöhäistämistä. Tämä  lisäsi heidän kokonaisuntaan 6 tunnista ja 50 minuutista 7 tuntiin ja 24 minuuttiin. Kouluaamujen myöhäistäminen siis kohensi teinien unta merkittävällä tavalla.

Nukkumaanmenoaika ei muuttunut, suoritukset paranivat hiukan

Myöhäisemmillä kouluaamuilla oli myös pieni mitattava muutos akateemiseen suoritukseen. Oppilaiden arvosanojen mediaani kohosi keskimäärin 4,5 prosenttia aikataulumuutoksen jälkeen.

Koulussa, jossa oli paljon mustia ja köyhien perheiden lapsia, opiskelijoiden täsmällisyys ja osallistuminen oppituntiin kohenivat selvästi.

Mielenkiintoinen löydös oli sekin, että kouluaamujen myöhäistäminen ei vaikuttanut siihen, miten myöhään koululaiset menivät nukkumaan. Kun nukkumaanmenoaika pysyi samana, koululaiset saivat lisäaikaa nukkumiselle aamulla.

X