Tutkijat löysivät uuden dinosauruksen Japanista – Samalla selvisi sorsaliskojen esihistoriallinen muuttoliike

Sorsaliskot muuttivat Aasiasta Pohjois-Amerikkaan, ei toisinpäin, kuten aiemmin luultiin. Muuttoreitti selvisi, kun tutkijat löysivät Japanista uuden dinosauruslajin.

© Masato Hattori

Teksti: Katriina Lundelin

Kansainvälinen tutkimusryhmä on nimennyt uuden dinosauruksen, joka kuuluu hadrosauruksiin eli sorsaliskoihin. Uusi laji on kookas kasvinsyöjä, jonka samaan heimoon kuuluvia sukulaisia on löydetty neljältä eri mantereelta: Aasiasta, Euroopasta, Afrikasta ja Pohjois-Amerikasta.

Yamatosaurus izanagiiksi nimetty hadrosaurus eli myöhäisliitukaudella, yli 65 miljoonaa vuotta sitten. Lajin erottaa muista hadrosauruksista sen erilainen hampaisto, mikä viittaa sen erilaiseen kasvisruokavalioon. Yamatosauruksen olkapäiden ja eturaajojen muoto viittaavat heimon varhaisempaan kehitysvaiheeseen kuin muut hadrosauruslöydöt, kertoo amerikkalainen EurekAlert-tidesivusto.

Muut hardosauruslajit kulkivat neljällä jalalla, mutta yamatosauruksen paino oli enemmän takaruumiin varassa. Kyseessä on siis evoluutiokehityksen välivaiheen laji, jossa näkyy muutos kahdella jalalla kävelevästä dinosauruksesta neljällä raajalla kulkevaksi hirmuliskoksi.

Uutta tietoa muuttoreitistä

Hadrosauruksien luultiin pitkään muuttaneen Pohjois-Amerikasta Aasiaan, mutta evoluutiossa varhaisempaan vaiheeseen sijoittuvan yamatosauruksen löytyminen Japanista viittaakin päinvastaiseen. Sorsaliskot muuttivatkin Aasiasta Amerikan mantereelle.

Dinosauruksen reitti kulki todennäköisesti Beringin kannasta, tuolloin Aasian ja Amerikan yhdistänyttä maasiltaa, pitkin nykyisen Alaskan alueelle ja sieltä ympäri Amerikkaa aina Appalakkien vuoristoseudulle asti. Nykyinen Japani puolestaan oli tuohon aikaan kiinni Aasian mantereen itäosassa. Vasta maankuoren liike sai sen irtautumaan omaksi saariryhmäkseen.

Yamatosaurus on vasta toinen dinosauruslaji, joka nykyisen Japanin alueelta on löytynyt. Myös ensimmäinen löydetty laji oli hadrosaurus. Tutkijoilla ei ole vielä kuvaa siitä, mitä eri dinosauruksia alueella on elänyt, joten jokainen uusi löytö tarkentaa kuvaa hirmuliskojen muuttoliikkeestä mannerten välillä.

Harrastajan löytö auttoi tutkijoita

Dinasourusyksilön luut löysi vuonna 2004 japanilainen fossiiliharrastaja, joka luovutti eläimen jäänteet Japanin Hyogossa sijaitsevaan luonnonhistorialliseen museoon. Museo oli säilyttänyt luut, jotka paljastuivat tutkijaryhmän käsissä ennen määrittelemättömäksi hydrosauruslajiksi.

Maakerros, josta sorsaliskon luut löytyivät, oli arviolta 71 – 72 miljoonaa vuotta vanha. Fossiililöydös sisälsi hadrosauruksen alaleuan, hampaan, niskanikaman, olkaluun ja nikaman hännästä.

Harrastajien apu on ollut tutkijoille korvaamaton juuri Japanissa, jossa suurin osa maasta on kasvillisuuden peitossa ja paikkoja, joissa maa olisi paljaana, on vain vähän.

Nimensä yamatosaurus sai löytöpaikkansa innoittamana: Yamato on historiallinen nimi Japanille ja Izanagi taas on japanilaisen mytologian jumalolento, joka loi saariryhmän saaret. Niistä ensimmäisenä Awajin, jolta yamatosauruksen luut löytyivät.

Lue myös: Dinovauvat hautuivat munissa jopa puoli vuotta – Onko tässä yksi syy dinosaurusten häviämiseen maapallolta?