Tutkimus osoittaa, että ylellinen luksus yhdistetään kylmyyteen

Jaa kaverilleTilaa Seura
Tutkimus osoittaa, että luksus yhdistetään kylmyyteen
© 123RF
Onko luksus kylmää? Tutkijoiden mukaan kyse on tiedostamattomista psykologisista oletuksista.

Mummomökki on lämmin, mutta vuorikristalli herättää mielikuvia kylmästä. Sveitsiläiset kellot kuvataan lumista taustaa vasten, status on coolia ja New Yorkissa kalliimpien tavaratalojen vaateosastot ovat muuta tavarataloa viileämpiä.

Nämä havainnot olivat lähtökohtana englantilais-japanilaiselle tutkimukselle, jossa selvitettiin luksuksen ja lämpötilan yhteyttä. Tutkimus osoitti, että luksus todellakin yhdistetään kylmyyteen.

Kylmyys tekee ylellisen vaikutelman

Ensimmäisessä kokeessa ihmisten annettiin pitää kädessä kallista maljakkoa. Heidän piti kuvata kuinka kallis, hienostunut tai ainutlaatuinen se oli ja oliko se heidän mielestään statussymboli tai luksusesine.

Osa vapaaehtoisista sai maljakon käteensä huoneenlämpöisenä, osa kylmäksi pakastettuna. Ihmiset, jotka pitivät kädessään kylmää maljakkoa, antoivat sille korkeammat pisteet luksusesineenä ja statussymbolina.

Toisessa kokeessa vapaaehtoisille näytettiin kuvia hajuvesipullosta, jonka taustana oli joko talvinen vuorimaisema tai keväinen maisema. Tässäkin kokeessa talvimaisemaa vasten kuvattu tuote koettiin enemmän luksuksena ja tavoittelemisen arvoisena.

Tutkijoiden mukaan kyse on tiedostamattomista psykologisista oletuksista. Lämpö tuo mieleen lapsuuden ihokosketuksen äitiin, kylmyys merkitsee sosiaalista ja fyysistä etäisyyttä, mikä antaa tuotteille uniikin vaikutelman.

Lue myös: Tsaarillisen ylellistä – 3 syytä matkustaa ruhtinaalliseen Pietariin

X