Viikinkien geenitutkimus yllätti tutkijat – Oliko viikinki sittenkin vain ammattinimike?

Maailman suurimmassa viikinkien geenitutkimuksessa kävi ilmi, että monet viikinkihautojen vainajista eivät olleet skandinaaveja lainkaan.

Viikinkien hurjaa menoa kuvasi taiteilija Albert Sebille vesivärityössään 1900-luvun alussa.

Monien mielikuvissa viikingit olivat vaaleatukkaisia skandinaaveja, jotka tekivät ryöstöretkiä ympäri Eurooppaa. Oxfordin yliopiston johtama laaja geenitutkimus viikingeistä kuitenkin ravistelee tätä ajatusta.

Ensinnäkin viikingit olivat tummatukkaisia, ja heillä oli paljon enemmän itä- ja eteläeurooppalaisia geenejä kuin tutkijat osasivat odottaa. Monet viikinkihautojen vainajista eivät olleet skandinaaveja lainkaan.

Esimerkiksi Norjassa moni viikinkihaudoista löytynyt henkilö paljastui saamelaiseksi ja kaksi viikinkihaudasta Orkneysaarilta löytynyttä vainajaa olivat skottilaisia. Viikingiksi ei siis vain synnytty, vaan viikinkeihin saattoi liittyä.

Tulokset perustuvat 442 viikinkihaudasta otettuihin näytteisiin. Hautapaikat sijaitsivat ympäri Eurooppaa Grönlannista Ukrainaan.