Nämä suomalaiset kuljettajat Tommi Mäkisen suosikkeja Toyotan uuteen rallitalliin

Jyväskylän MM-rallin 28-31.7.2016 jälkeen tiedetään, ketkä ovat uuden Toyota-rallitallin kuskit. Tallipäällikkö Mäkisellä on Toyota Cazoo Racing-tallin kuskeiksi tyrkyllä myös suomalaisia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkisellä on kotitila Jyväskylän Puuppolassa ja tiimi, jossa on lähes sata työntekijää.

Jyväskylän MM-rallin 28-31.7.2016 jälkeen tiedetään, ketkä ovat uuden Toyota-rallitallin kuskit. Tallipäällikkö Mäkisellä on Toyota Cazoo Racing-tallin kuskeiksi tyrkyllä myös suomalaisia.
Teksti: Hannu Teider

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen on pitänyt toistaiseksi nimet visusti omana tietonaan. Tarjolla on työpaikka kolmelle ammattikuskille ja kartturille. Mäkiselle valintatilanne on haastava.

”Suurin osa huippukuskeista on tällä hetkellä kiinni. Vaikea on neuvotella, sillä kaikkihan eivät ole vapailla markkinoilla. Kun nimilistaa käy läpi, sieltähän ne kuskit löytyy”, Mäkinen vastaa, mutta ei nosta esiin yhtään nimeä.

Rallin tämän hetken kuumin suomalaisässä Jari-Matti Latvala ei tule kysymykseen. Hän on ilmoittanut jatkavansa Volkkarilla vielä ensi kauden.

Mäkinen korostaa kuljettajavalinnoissaan nuoruutta, sillä talli tähtää jo 2020-lukuun.

Olisiko Mäkisen valinta Esa-Pekka Lappi? Hän on yksi lahjakkaimmista nuorista suomalaiskuskeista. 26-vuotias Lappi on ajaa Skoda-tallissa. Tai myös Skodalla ajava 22-vuotias Teemu Suninen, joka WRC2-luokassa on voittanut MM-sarjan osakilpailuja.

Kummankin Skoda-sopimus on varmasti lunastettavissa.

Päätestaajasta ammattikuski

Mäkisen luottokuskina tunnetaan Juho Hänninen.

Hiljan 35 vuotta täyttänyt Hänninen on voittanut N-ryhmässä Suomen mestaruuksia ja yksittäisiä MM-rallisarjan osakilpailuja. Hän on napsinut MM-pisteitä myös WRC-autolla.

Hänninen tuntee Toyotan uuden ralliohjuksen kuin omat taskunsa. Hänninen on Mäkisen tiimin päätestaaja.

” Sovittiin Juhon kanssa, että katsotaan aluksia kahdestaan autoa. Meillä on hyvin samanlainen näkemys siitä. Me ei haluta sotkea siihen vielä muita”, Mäkinen totesi muutama viikko sitten.

Hyppäys testikuskista tosi toimiin MM-sarjaan sujuisi jouhevasti.

Pari vuotta sitten MM-sarjasta vetäytynyt Mikko Hirvonen on liitetty huhuissa myös Mäkisen tiimiin.

Hirvonen, 36, on keskittynyt ajamisessa viime aikoina aavikkorallien tapaisiin erikoistapahtumiin, mutta olisi vielä ikänsä puolesta sopiva myös MM-sarjaan.

Japanilaiset sivussa

Mäkinen torppaa tiedot, että Toyota olisi määrännyt japanilaiskuskin palkkaamisen. Mäkisellä on tuntuma japanilaisten tasosta.

Nuori japanilaiskaksikko on ajanut Tommi Mäkinen Racing Subarulla rallin SM-sarjan osakilpailuja, mutta valmennustyö on vielä kesken.

” Jossakin kohdin toivotaan, että junnukoulutuksesta olevista japanilaisista kehittyy hyviä kuskeja, mutta se aika ei ole vielä”, Mäkinen toteaa.

Ralliauto julkistetaan joulukuussa

Mäkisen alaisuudessa lähes sata työntekijää on kaikessa hiljaisuudessa rakentanut Toyota Yaris WRC-ralliohjusta Puuppolan maalaismaisemissa, Jyväskylän pohjoispuolella.

Toyotan uusi WRC-ralliohjus esitellään julkisuudessa joulukuussa.

Toyota palaa ensi vuonna rallin MM-sarjaan vuosikymmenten tauon jälkeen ja tuo MM-sarjaan kolme autokuntaa.

Mäkisen valinnoissa ei loppupeleissä ole kansallisuudella väliä. Tallin kuskit ovat todennäköisesti sekoitus kokemusta ja nuoruutta. Sekoitus suomalaisuutta ja kansainvälisyyttä.

” Lähtökohtaisesti lähdetään siitä, että saadaan parhaat mahdolliset kuskit. Se on ihan sama, ovatko kaikki kuskit suomalaisia vai ulkomaalaisia, kun vaan voitetaan”, Mäkinen painottaa.

Lue Tommi Mäkisen koko haastattelu Seurasta 30-2016 joka ilmestyy torstaina 28. heinäkuuta.

Tilaa Seura

X