Teksti:
Jussi Korhonen

Lapsen kielellinen kehitys saattaa hidastua, jos hän pelaa älypuhelimella tai tabletilla muita kuin oppimispelejä. Amerikkalaistutkimuksesssa havaittiin, että tällaisia pelejä kosketusnäyttölaitteilla pelaavat lapset pärjäsivät muita huonommin testeissä, joilla mitattiin kielen ymmärtämistä ja puhetta. Muuta vaikutusta kehitykseen peleillä ei havaittu olevan.

Suomalaisten ylpeydenaihe Angry Birds mainittiin esimerkkinä pelistä, jota pelaavat lapset pärjäsivät testeissä heikommin.

Tutkijat huomauttivat, että ei ole selvää, heikentääkö pelaaminen kielellistä kehitystä vai hakeutuuko pelien äärelle lapsia, joilla kehitys olisi muutenkin hitaampaa. Niin sanotuista oppimispeleistä ei vaikuttaisi tutkimuksen mukaan olevan sen enempää hyötyä kuin haittaakaan.

New Yorkilaisen Cohen Children’s Medical Centerin tutkimuksessa vertailtiin 65:n perheen alle kolmivuotiaan lapsen kehitystä.

Tutkimuksesta kertoivat verkkosivuillaan brittilehdet Daily Mail ja The Telegraph.

——–

Kerroin aikaisemmin toisesta amerikkalaistutkimuksesta, jonka mukaan varakkaampien ja koulutetumpien vanhempien lasten sanavarasto oli huimasti suurempi kuin köyhien perheiden lasten. Siinä tutkimuksessa tärkeä havainto oli, että tulokseen vaikutti eritoten se, kuinka paljon lapsille puhuttiin.

Pelaamista tutkinut Ruth Milanaik otti saman asian esille: lapselle puhuminen on paras tapa rohkaista oppimaan.

– Teknologia ei voi koskaan korvata lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta, brittilehdet siteerasivat Milanaikia.

Lue myös:
Tutkimus: Tämän vuoksi rikkaiden lapset oppivat kieltä paremmin

Aiheesta internetissä:
The Telegraph: Letting children use iPads may harm language development
Daily Mail: Angry Birds ’holds toddlers back’: Children who play touch screen games score lower in verbal tests than those who don’t

 

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Mainos

Mainos

Kommentointi

Jotenkin jumahdin tuohon tutkimusasetelmaan: tutkittiin alle kolmivuotiaiden kehitystä. Ihan oikeasti? Minulla tuli ensimmäinen primitiivireaktio jo siitä, että miksi ihmeessä kaksivuotias kuluttaisi niin paljon aikaansa jonkun teknisen vempaimen ja pelin kanssa, että sillä olisi hänen kehitykselleen ylipäätään minkäänlaista merkitystä. Meillä viisivuotias opettelee vasta älyvempainten käyttöä, hyvin pienissä määrin, ajatuksena, että esikouluun mennessä on hyvä, että esim. peruskännykän käyttö sujuu tai tietokoneen hiirtä kykenee käyttämään suht. sujuvasti. Hänen ollessaan kaksivuotias meillä pelattiin yksinkertaisia lautapelejä… mahdan olla totaalisen kelkasta tipahtanut vanhempi!

Vastaa käyttäjälle SiruM Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

X