Teksti:
Jussi Korhonen

Jyväskylän liikenne ei pahoittele tapahtunutta. Kuvan bussi ei liity tapaukseen.Jyväskylän Liikenne vierittää vian asiakkaille tapauksessa, jossa 10-vuotias poika jäi yksin itkemään vieraaseen kaupunkiin.

Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Jaakko Raunio antoi uhmakkaita lausuntoja Keskisuomalaiselle tapauksesta, jossa 10-vuotias matkustaja jätettiin yhtiön linja-autosta yksin vieraaseen kaupunkiin.

– Hänellä on ollut tietenkin ensisijainen hätä autosta, että saa sen liikkeelle, Raunio selitti sitä, että kuljettaja ei ollut tiedustellut myöhästyneen bussin matkustajien jatkoyhteyksistä.

Oulusta Jyväskylään matkalla ollut bussi saapui määränpäähänsä myöhässä. Osa matkustajista oli myöhästynyt jatkoyhteyksistä. Heidän joukossaan oli ollut kuopiolainen 10-vuotias poika, joka oli jatkokyydistä myöhästyttyään jäänyt yksin vieraaseen kaupunkiin. Hänet oli nähty itkuisena Jyväskylän matkakeskuksessa.

Raunio pesi käytännössä yhtiön kädet koko sopasta. Vika vieritettiin asiakkaille, joiden olisi Raunion mukaan tehdä aikataulunsa kuljettajalle tiettäviksi.

– Eivät nämä mitään taksikyytejä ole, vaan niillä pelisäännöillä mennään, joita joukkoliikenteessä on, Raunio vastasi lehden kysymykseen siitä, olisiko kuljettajan pitänyt osata ottaa huomioon, että matkustajien olisi pitänyt ehtiä jatkoyhteyksiin.

10-vuotiaan tapauksesta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Kuvan linja-auto ei liity tapaukseen.

*************

Kuulostiko tarkoitushakuiselta? No, sitä se oli. Jaakko Raunio mokasi ylimielisillä vastauksillaan Keskisuomalaisen haastattelussa. Jo se antoi hänestä huonon kuvan. Minä valitsin ylle vain parhaat palat ja asettelin ne sopivaan järjestykseen.

Olkoon se opetus Jaakko Rauniolle siitä, kuinka tällaisissa tilanteissa toimitaan: pahoitellaan nöyrästi tapahtunutta ja otetaan vastuu. Silloin ei synny niin suurta tarvetta lisärevittelylle.

Jopa umpisurkeudestaan tunnettu VR osasi hankkia hodareihinsa nakkeja luvatusti, kun asiasta valitettiin.

Julkisuuden hallinta on tärkeää erityisesti tapauksissa, joissa on lapsia osallisina. Lapsia ei jätetä yksin itkemään vieraaseen kaupunkiin. Jos näin käy, varsinkaan silloin ei ruveta syyttelemään asiakkaita. Silloin pyydetään anteeksi, tarjotaan hyvityksiä ja luvataan parantaa tavat.

Raunio antoi ylimielisillä töksäytyksillään itsestään vastenmielisen vaikutelman ja tahrasi samalla Jyväskylän liikenteen mainetta.

Selittely saa tapauksen kuulostamaan luultavasti pahemmalta kuin se olikaan. Myös bussikuskin toimet, joiden tarkoitus ei varmastikaan ollut johtaa lasten hylkäämiseen vieraaseen kaupunkiin, muuttuvat astetta ikävemmiksi.

Kukaan ei varmasti pahaa tarkoittanut, mutta ylimielisyydellä senkin vaihtoehdon saa tuntumaan hieman todennäköisemmältä.

Aiheesta internetissä:

KSML: Toimitusjohtaja puolustaa bussikuskia: ”Ei kuljettaja voi ajatuksia lukea”

KSML: IL: Bussikuski jätti lapset hädissään asemalle – Tiedätkö mitään tapauksesta?

Iltasanomat: Nakkiraivo ei mennyt hukkaan: Tällainen on VR:n uusi hot dog!

Iltalehti: Kuski käski tylysti ulos bussista – lapset jäivät hätään

*************

Isän pikajuna Facebookissa | Bloggaaja Twitterissä

Isän pikajuna Bloglovinissa | Isän pikajuna Blogilistalla

 

 

 

 

X