Muumi-yhtiö raiskasi Tove Janssonin perinnön

Jaa kaverilleTilaa Seura

Muumi-yhtiötä ei kannata suututtaa.Muumihahmojen käyttöoikeuksia valvova yritys toimii härskisti vastoin Tove Janssonin toivetta. Voittoa tavoitteleva liikeyritys hurskastelee kuitenkin julkisesti vaalivansa Janssonin kulttuuriperintöä.

Muumihahmojen käyttöoikeuksia valvova yritys Moomin Characters Oy ltd on toiminut vastoin Tove Janssonin nimenomaista toivetta. Moomin Characters on myöntänyt tänä vuonna useille amatööriryhmille lupia tehdä näyttämöversioita muumitarinoista. Muumit luonut Jansson vaati eläessään, että vain ammattiteatterit saavat tehdä hänen tekstiensä pohjalta näytelmäversioita.

Asia käy ilmi Iltalehden viimeviikkoisesta jutusta.

Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin taiteellinen johtaja Sophia Jansson kertoi Iltalehdelle, että yritys on kuitenkin ollut tarkka siitä, että näytelmät noudattavat tarkasti alkuperäistekstejä. Sophia Janssonin mukaan näin halutaan vaalia hänen tätinsä kulttuuriperintöä.

On varsin tekopyhää mussuttaa minkäänlaisen perinnön vaalimisesta, jos samaan aikaan toimii härskisti vastoin tekijän nimenomaista toivetta siitä, että amatöörit eivät muumeja näyttele. Kaiken lisäksi tätä perintöä raiskataan vieläpä rakastetun kirjailijan syntymän 100-vuotisjuhlavuonna.

– Yritys ei olekaan lapsen asialla vaan ihan muulla, valitti toisessa Iltalehden jutussa muuan opettaja, jonka koululta Moomin Characters oli evännyt luvan tehdä muuminovelliin pohjautuva näytelmäsovitus, joka olisi poikennut alkuperäistekstistä.

Ei tietenkään yritys ole lapsen asialla. Yritys on rahan asialla. Se on sen tehtävä. Se on lähtökohtaisesti kaikkien yritysten tehtävä. Vain harvoissa poikkeustapauksissa yrityksen tarkoitus on jokin muu kuin rahan tekeminen omistajilleen.

Moomin Characters ei kuulu noihin poikkeuksiin.

Tove Janssonia juhlinut vuosi on ollut muumeja tuotteistavan yritykselle onnenpotku. Firma on saanut ilmaista näkyvyyttä joka tuutista. Muumi-brändi on kiillottunut entistäkin houkuttelevammaksi tuotemerkiksi.

On aivan ymmärrettävää, että brändiä varjellaan. Kysehän on silkasta rahasta. Raha ei piittaa mistään kulttuuriperinnöistä, vaikka joku johtaja kuinka jeesustelisi. Arvokas brändi tuottaa enemmän kuin lokaan poljettu. Yritys pelkää, että lapset tallovat tuotemerkin arvottomaksi muumitarinan näyttämösovituksessa.

Eikä Sophia Jansson ole sitä paitsi mikä hyvänsä johtaja. Hän on myös Moomin Charactersin pääosakas. Hän huolehtii toisin sanoen oman omaisuutensa arvosta.

Veikkailisinpa kuitenkin, että koulunäytelmässä muumeja ei olisi esitetty huonossa valossa. Lasten rakkaus hahmoja kohtaan tuskin olisi vähentynyt. Päinvastoin se olisi läheisen omakohtaisen kokemuksen kautta luultavasti syventynyt.

Ja kaikki tämä olisi ollut Moomin Characters Oy ltd:lle ihan ilmaista.

Minun lapsillani ei ole kunnollista hajuakaan, mitä angry birdsit ovat. Ei ole oikeastaan minullakaan. Mitään kunnollista tarinaa hahmoilla ei tietääkseni ole.

Siitä huolimatta jo kaksi- ja puolivuotias kuopuskin tietää tykätä Angry Birds -tuotteista. Brändi on juntattu niin tehokkaasti läpi, että tuotemerkillä myy melkein mitä vain.

Muumeilla on tarina. Minusta se on jumalaisen hieno tarina. On sinänsä upeaa, että sitä vaalitaan.

Se taas ei ole järin hienoa, että joku voittoa tavoitteleva liikeyritys hurskastelee jollakin kulttuuriperinnöllä, kun se samaan aikaan osoittaa vähät siitä välittävänsä oksentamalla päin koko ilmiön luojan nimenomaista toivetta.

En tietenkään kehota tekijänoikeuksia rikkomaan, mutta tekisipä mieleni todistaa se mekkala, joka nousisi, jos jotkut lapset kävisivät luvatta esittämään muuminäytelmää ja saisivat siitä hyvästä Muumi-yhtiön hemulit niskaansa miljoonia vaatimaan. Kuinkahan hyvää se mahtaisi tehdä brändille?

Niin että ottakaa ne ilmaiset mainokset, mistä saatte, Moomin Characters. Jättäkää hurskastelu niille, jotka sen osaavat.

Älkää esittäkö Muumimammaa, jos käyttäydytte kuin Haisuli.

*************

Kirjoittaja on keski-ikää lähestyvä perheenisä, joka haluaisi olla edes puoliksi niin rohkea ja anarkistinen kuin Nuuskamuikkunen, mutta joka tuntee jatkuvasti samaistuvansa Nipsuun.

Aiheesta internetissä:

Iltalehti: Muumeilla luja tavaramerkkisuoja

Iltalehti: Koulu ei saanut tehdä muuminäytelmää

*************

Isän pikajuna Facebookissa | Bloggaaja Twitterissä

Isän pikajuna Bloglovinissa | Isän pikajuna Blogilistalla

Lisää Isän pikajuna Bloggerin lukulistaan käyttämällä osoitetta http://blogit.kaksplus.fi/isanpikajuna/feed

 

 

 

X