Valeuutinen, vihjaa Sipilä, joka ei perustele väitettään

Jussi Korhonen
Blogit Isän pikajuna 2.3.2017 12:49

Sipilä vastasi apulaisoikeuskanslerille.Pääministeri syyttää Yleä tarkentamattomalla heitolla apulaisoikeuskanslerille toimittamassaan vastauksessa. 

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) moittii apulaisoikeuskanslerille toimittamassaan vastauksessa Yleisradiota väärien tietojen julkaisemisesta Katera Steel -tapauksen yhteydessä. Hän ei käytä suoraan kovasti suosituksi tullutta ilmaisua ”valeuutinen”, mutta sisällöltään perustelematon moite näyttäytyy täsmälleen samana.

Sipilän vastaus liittyy kanteluihin, joita oikeuskanslerinvirastoon tehtiin pääministerin lähetettyä Katera Steel -jutun tekoon osallistuneelle toimittajalle viime marraskuussa lukuisia sähköpostiviestejä. Sipilä pommitus käsitti parisenkymmentä viestiä, jotka hän osoitti Ylessä tuolloin työskennelleelle toimittaja Salla Vuorikoskelle. Kanteluiden mukaan pääministeri oli viesteillään yrittänyt vaikuttaa Ylen uutisointiin.

Sipilän vastauksesta apulaisoikeuskanslerille kertoi aiemmin STT. Myös Isän pikajuna pyysi asiakirjan tarkasteltavaksi.

– Yleisradio uutisoi 25.11.2016 sukulaisteni omistaman Katera Steel Oy:n saamasta tilauksesta Terrafame Oy:ltä. Uutiseen sisältyi virheellisiä tietoja ja juttu oli omiaan synnyttämään mielikuvan, että minä tai sukulaiseni olisimme toimineet vilpillisesti, Sipilä kirjoitaa vastauksessaan.

Sipilä ei yksilöi vastauksensa missään kohdassa virheellisiksi väittämiään tietoja. Perustelematon syyttely virheellisistä tiedoista ei poikkea millään tavalla populistien suosimista väitteistä, että valtamediaa valehtelee, kun uutiset eivät sovi heidän vihaa tihkuvaan maailmankuvaansa.

Tällaista tarinaniskentää pääministeri kuitenkin harjoittaa apulaisoikeuskanslerille toimittamassaan vastauksessa.

Sipilän virheelliseksi väittämä Katera Steel -juttu löytyy edelleen Ylen nettisivuilta. Yksikään jutun tekijöiksi nimetyistä toimittajista ei enää työskentele Ylessä, mutta Yle ja tekijät seisovat jutun takana.

Vastuullisesti toimiva media korjaa virheensä. Sellaisia Ylen jutusta ei ole pystytty osoittamaan kuin siltä osin, että jutussa puhuttiin alunperin koko ajan Katera Steelistä, kun todellisuudessa kyse oli osin Kateraa edeltäneestä yrityksestä. Olennaisesti tämä ei muuttanut jutun merkitystä, mutta korjaus oli silti tehty läpinäkyvästi.

Tähän myös Sipilä ilmeisesti viittaa apulaisoikeuskanslerille toimittamassaan vastauksessa, vaikka ei väitettään erittele. Näin voi päätellä Sipilän marraskuussa julkaisemasta blogikirjoituksesta.

On ongelmallista, että pääministerin asemassa oleva henkilö viskoo täsmentämättömiä syytöksiä verovaroin toimivasta Ylestä. Perusteluita Ylen moittimiseen löytyy kyllä vaikka kuinka paljon, mutta perustelemattomat heitot eivät edistä mitään.

Nyt kyse oli mitä ilmeisimminkin kokonaisuuden kannalta liki merkityksettömästä virheestä, jonka Yle vieläpä korjasi läpinäkyvästi. Sipilän allekirjoittaman asiakirjan perusteella tämä jää kuitenkin auki: on vain epämääräinen syytös virheellisistä tiedoista, jonka todellista kohdetta joutuu arvailemaan.

Pääministerin asemassa olevalta henkilöltä sopii odottaa parempaa. Valeuutisista huuteleminen olisi viisainta jättää hallituskumppanille.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa klikkaamalla tässä.

Jaa tämä kirjoitus Twitterissä klikkaamalla tässä.

*************

Isän pikajuna Facebookissa | Näin seuraat blogia Facebookissa

Bloggaaja Twitterissä | Isän pikajuna Instagramissa

Keskustelu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Näitä luetaan juuri nyt