Viherpesu peittelee todellisia ympäristöongelmia

Jaa kaverilleTilaa Seura
Suomalainen mökkeily on usein luonnonmukaista.

Lentomatkustamisen ja matkailun haitallisia vaikutuksia peitellään — viherpesu on yritysten tapa peitellä ympäristövaikutuksia.

Kysyin pari viikkoa sitten lentokapteenilta, paljonko teillä on kahden ja puolen tunnin lentoa varten polttoainetta. ”6000 kiloa”, hän vastasi. Olisin voinut myös kysyä, paljonko lennolla syödään punaista lihaa, mutta veikkaan että kaikkineen muutamia kiloja, annoskoko on iso lusikallinen.

Matkatoimisto TUI ilmoitti, että se aikoo rajoittaa punaisen lihan tarjoamista lennoillaan, mutta matkakohteessa lihaa syödään ilman matkatoimiston lupaa justiinsa mitä halutaan.

Onko lennolla syöty liha vaarallisempaa ympäristölle, kuin käytetty polttoaine?

Matkailu, joutilaiden ihmisten vapaa-ajan vietto, on todellinen ympäristökuorma. Maailman jalokivet,  Italian Venetsia ja Espanjan Barcelona uppoavat turistimassojen vuoksi. Kroatian Dubrovnikin ja Boka Kotorskan luonto on hajoamassa turistimassojen alla. Näitä kohteita on paljon.

Turistien valtaamassa Montenegrossa ympäristölle aiheutettu kuorma on valtava.

Assosisaatio — viherpesu, mitä matkatoimisto tarjoaa, on idioottimainen monesta näkökulmasta. Lennot tuntuvat ekologisilta, kun katseet käännetään ruokaan, eikä lentojen tai matkailun muihin päästöihin. Kaikella ruokatuotannolla on päästöjä, siitä ei pääse mihinkään. Ja ihmisen pitää syödä. Joka päivä.

Suomessa ruokatuotannon ilmastovaikutus on 15 prosenttia, lihan vaikutus on laskettu olevan kolme prosenttia (3%). Jos syrjäytämme lihan jollain muilla ruokavalmisteilla, vaikutus on mitätön, koska jokaisella ruualla on hiilijalanjälkensä. Monilla kasviksilla se saattaa olla suurempi kuin ekologisella naudanlihalla.

Nauta syö ruohoa, joka sitoo hiilidioksidia. Jos viemme naudanlihaa ulkomaille, viemme ruohoa ja vettä. Ruohosta ja vedestä saamme vientituloja, tilkettä kansakunnan lompsaan ja hyvinvointiin.

Näin asiat pitää vääntää rautalangasta, kun viherpesupropaganda luo vääriä mielikuvia ja vihreä populismi tuhoaa ihmisten kyvyn ajatella aivoillaan.

TUI:n (entinen Finnmatkat) kampanja aiheuttaa kansakunnan ruokaketjulle vahinkoa. Punaisen lihan pannaan asettaminen luo mielikuvia, että matkatoimiston toiminta olisi ekologista ja puhdasta, vaikka se ei muuta toimintatapojaan merkittävästi ympäristöystävällisemmäksi.

TUI ei toki ole ainoa yritys, joka harrastaa viherpesua.

On helposti ennustettavissa, että tämä viherpesuaalto menee muutamassa vuodessa ohi, kunhan kansalaisille tarjotaan oikeaa informaatiota, eikä tuulesta temmattuja luuloja ympäristön säästämiseksi.

Ihmisten liikkuminen on haitallisempaa kuin ruokailu.

 

 

X