(Päivitetty: )
Teksti:
kotilaakari.admin

Uusikin auto voi lakkoilla matkan aikana. Silloin on hyvä tietää, mihin soittaa – vaikka vain numerotiedusteluun. Matkan varrelle voi tilata monenlaisia auttajia.

Autoliikkeet ovat alkaneet tarjota uusille autoille matkanjatkamispalvelua, joka on eräänlainen perinteisen tiepalvelun kehittyneempi muoto. Palvelut ovat merkkikohtaisia, ja niiden sisältö vaihtelee. Autoliikkeet ovat Suomessa ulkoistaneet matkanjatkamispalvelut joko Autoliitolle tai juuriltaan tanskalaiselle Falckille.

Palvelun yksinkertaisin muoto on 24 tuntia vuorokaudessa päivystävä puhelin, josta saa hyviä neuvoja sekä asiakkaan sijaintiin ja tilanteeseen sopivia yhteystietoja lähimpään hinauspalveluun, autokorjaamoon tai vaikkapa majoitusliikkeeseen. Tällainen palvelu on Suomessa Fordilla, Hyundailla, Suzukilla ja Toyotalla.

Kaikilla muilla automerkeillä on tavalla tai toisella kehittyneempi ja monipuolisempi, yleensä uuden auton yleistakuuajan kestävä matkanjatkamispalvelu, jonka sisältö ja nimitys vaihtelevat automerkin mukaan. Palveluun voi sisältyä maksuttomasti hinaus lähimpään merkkihuoltoon ja yhteys huoltokorjaamoon, jotta auto saadaan mahdollisimman pian korjaukseen. Jos korjaus ei onnistu heti, palveluun voi kuulua tarpeen mukaan joko sijaisauto tai hotelliyöpyminen korjauksen ajaksi. Käytettävissä voi olla myös matkalippuja matkan jatkamiseksi alkuperäisen suunnitelman mukaan. Matkaliput ja yöpymiset koskevat myös auton matkustajia.

Kyseeseen voi tulla myös auton palautus erikseen korjauksen jälkeen kotiin tai matkaliput noutoa varten, jos matkustavaiset eivät ole voineet jäädä odottamaan korjauksen valmistumista. Yleistynyt on myös huollosta huoltoon voimassa oleva matkanjatkamispalvelu. Sellainen on Suomessa kymmenellä automerkillä. Kun auto käy huolto-ohjelman mukaan merkkihuollossa, se on matkanjatkamispalvelun piirissä seuraavaan ohjelman mukaiseen huoltoon asti. Näin auto pysyy palveluun oikeutettuna myös takuuajan jälkeen, ja vanhempikin auto voidaan palauttaa palvelun piiriin käymällä merkkihuollossa.

Uutta ovat automerkeistä riippumattomat, mutta muuten erityistä jäsenyyttä edellyttävät matkanjatkamispalvelut. Niitä tarjoaa kaksi toimijaa, Autoliitto ja Falck. Autoliiton AL-turvajäsenyyden lisämaksu perusjäsenyyden päälle on 48 e ja yhteensä 102 e. Eija Tapala sai avun juuri tämän jäsenyyden kautta. Falckin Tieturvan vuosimaksu on 58,80 e.

Palveluissa on eroja. Autoliitolla sijaisauto korjauksen ajaksi on enintään kolmeksi päiväksi maksuton, kun se Falckilla maksaa 15 e päivässä. Falck taas antaa uudelle asiakkaalle ensiapulaukun ja tulensammuttimen auton varusteiksi. Olennaisin ero palveluissa on se, että AL-Turva on sidottu henkilöön ja Falck Tieturva ajoneuvoon. AL-Turvan käyttöön riittää, että on mukana, ei välttämättä kuljettajana autettavassa ajoneuvossa, jonka iällä ei ole väliä. Ulkomailla Autoliitto auttaa alle 15-vuotiaita ajoneuvoja. Falckin Tieturva edellyttää voimassa olevaa autopalveluvakuutusta, joka yleensä kuuluu kaskovakuutukseen, ainakin sen laajimpiin versioihin.

Maksullisia palvelunumeroita:

Autoliiton tiepalvelu 0200 8080
Falck hinaus- ja tiepalvelu 0100 2400
SOS Hinaus 0600 02200
Numeropalvelut 118 ja 020202

Suosituimpien automerkkien matkanjatkamispalvelut

Honda, Europalvelu, kesto 3 vuotta
Kia, Kia Tiepalvelu, kesto 1 vuosi + huollosta huoltoon
Mazda, Mazda Europe Service, kesto 3 vuotta
Nissan, Nissan Pan Europe Tiepalvelu, kesto 3 vuotta tai 100 000 km
Opel, Opel Assistance, kesto 1 vuotta + huollosta huoltoon
Peugeot, Peugeot Assistance, kesto 3*vuotta tai 100 000 km + huollosta huoltoon
Renault, Renault Tiepalvelu, kesto 2-4 vuotta riippuen mallista
Skoda, Ajoturva, kesto huollosta huoltoon
Volkswagen, Liikkumisturva, kesto huollosta huoltoon
Volvo, Volvo Tiepalvelu, kesto 2 vuotta + huollosta huoltoon

*2013 rekisteröidyt, vanhemmat 2 vuotta

Julkaistu Vivassa 4/2013!

Teksti: Markku Juntunen
Kuva: Pasi Leino

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X