(Päivitetty: )
Teksti:
kotilaakari.admin

Rouva Raha kehottaa olemaan tarkkana pankkipalveluita vertaillessa.

Pankkini palvelee minua aina vain huonommin ja nostaa samaan aikaan palkkioitaan ja muita maksujaan. Olen pitkään harkinnut pankin vaihtamista. Mediassa olevat pankkivertailujen tulokset ovat kuitenkin melko ristiriitaisia. Yhdessä vertailussa parhaaksi – tai ainakin edullisimmaksi – arvioitu pankki saattaa seuraavassa vertailussa jäädä jumboksi. Onko mitään järkevää tapaa laittaa pankkeja paremmuusjärjestykseen?
Kysyy nimimerkki Vaihtamalla paranee

Huomiosi on osuva. Pankkivertailut ovat ristiriitaisia, eikä niiden tuloksia kannata purematta niellä. Osa median vertailuista on tehty järkevin perustein, osa ei. Esimerkiksi jälkimmäisestä kelpaa laaja vertailu, jossa parasta pankkia etsittiin monella eri mittarilla. Vertailuun oli otettu kustakin pankista myös yksi korkorahasto. Mitä parempaan tuottoon rahasto oli tarkastelujaksolla yltänyt, sitä enemmän pankille ropisi pisteitä. Niinpä vertailun parhaaksi nousi pankki, jonka korkorahasto oli tuottanut ylivoimaisesti parhaiten. Jos tuloksia tutki tarkkaan, saattoi huomata, että voittajapankki oli valinnut vertailuun korkorahaston, joka oli selvästi riskialttiimpi kuin sen kilpailijoiden valitsemat rahastot. Niinpä vertailun lopputulos kertoi ainoastaan, että voittajapankin korkorahasto oli onnistunut riskinotossaan hyvin.

Yleensä vertailuissa seikkailevat esimerkkiasiakkaat, joiden avulla etsitään halvinta tai parasta pankkia. Omat tarpeet osuvat harvoin täysin yksiin esimerkkien kanssa, mutta hyvin tehdystä vertailusta voi saada arvokasta perustietoa pankkien hinnoittelukäytännöistä. Esimerkiksi siitä, miten talletuskorot kussakin pankissa lasketaan tai miten maksu- ja luottokortit on hinnoiteltu tai minkä verran laskujen maksaminen maksaa.

Ainoa järkevä tapa panna pankit paremmuusjärjestykseen on kilpailuttaa ne omilla tiedoilla ja tarpeilla. Usein puhe pankkitoimihenkilöiden juttusilla kääntyy asiakasetuihin ja bonuksiin, joita saa sitä enemmän mitä enemmän pankin palveluita käyttää. Niistä ei kannata hurmaantua. Joskus niistä on etua, toisinaan ei. Palvelut saattavat eduista huolimatta olla kalliimpia kuin kilpailijoilla. Eikä asioinnin keskittäminen aina ole viisasta, esimerkiksi päivittäiset asiat saattaa olla edullisinta hoitaa yhdessä pankissa mutta säästöt toisessa.

Merkitystä on tietysti muullakin kuin hinnalla. Jos haluaa asioida konttorissa, niiden sijainnilla ja aukioloajoilla on merkitystä. Jos asioi mieluiten verkossa, verkkopankkiakin kannattaa koekäyttää. Vaikeinta on etukäteen arvioida palveluiden laatua. Palvelun joustavuus ja pankkihenkiöiden asiantuntemus ilmenevät vasta palveluita käytettäessä.

Osviittaa voi saada pankkiasiakkaiden tyytyväisyyttä luotaavista tutkimuksista. Niitä tekee säännöllisesti esimerkiksi tutkimusyhtiö EPSI Rating. Niiden perusteella voisi neuvoa, että pieniä pankkeja ei kannata unohtaa.

Tutkimusten mukaan pienten pankkien asiakkaat ovat usein tyytyväisempiä kuin isojen pankkien. Esimerkiksi EPSI:n tämänsyksyisessä selvityksessä kärkeen nousi POP pankki -ryhmä, johon kuuluu 36 paikallista osuuspankkia. Sitä kirittivät Handelsbanken ja Säästöpankki-ryhmä.

Lue lisää Vivasta 1/2014!

 Kauppatieteiden maisteri, MBA, Helena Ranta-aho on työskennellyt taloustoimittajana parikymmentä vuotta, viimeksi Viisas Raha -lehden toimituspäällikkönä, sitä ennen Taloussanomissa ja Talouselämässä. Nykyisin hän on vapaa taloustoimittaja.

Minun rahat vai sinun rahat ja pitääkö aikuisia lapsia auttaa? Rouva Raha -palstalla vastataan arjen rahankäyttöä koskeviin kysymyksiin.

Lähetä kysymyksesi postitse osoitteeseen Viva-raha, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia tai sähköpostitse vivaraha@otavamedia.fi.

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X