Elämänhallinta 2.0: Ota ohjakset ja ole parempi sinä

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kuva: Pexels /Nandhu Kumar

Kuvitellaan, että saisit mahdollisuuden aloittaa elämäsi aikuisena uudestaan ja tarttuisit mahdollisuuteen. Mitä tekisit toisin?

Miten kenties huolehtisit paremmin jaksamisestasi, terveydestä? Ennen kaikkea: Miten hallitsisit elämääsi?

Elämänmuutos on harvoin totaalinen, mutta se voi olla.

Julkisuudessa ja lehtien sivuilla elämänmuutoksella viitataan yleensä merkittävään painonpudotukseen. Voi se olla sitäkin, mutta itse näen elämänmuutoksen kokonaisvaltaisena prosessina kohti parempaa elämänhallintaa ja sitä kautta arkisten rutiinien muuttamiseen ja parempien valintojen tekemiseen. Näiden kaikkien tavoitteena on parempi minä, minä 2.0. Toki siihen voi liittyä myös painon pudottaminen, mutta mieluusti tavoilla, jotka ovat pitkäkestoisia.

Heti kättelyssä korostan, että puhun nyt elämänhallinnasta perheettömänä ihmisenä. Kokemuksiani voi silti soveltaa ihan jokainen, oli perhettä tai ei. En kuitenkaan lähtökohtaisesti puhu perheellisen suulla.

Elämänhallinnassa on sananmukaisesti kyse siitä, että hallitset elämääsi. Koet, että sinulla on ohjakset päättää elämästäsi, elintavoistasi, valinnoistasi. Jos koet, että valintasi ovat jonkun muun valintoja, olet ensimmäisen muutoksen lähteellä. Samoin kuin sinä et voi elää kenenkään muun elämää, kukaan muu ei voi elää sinun elämääsi. Olet oman itsesi herra.

Elämänhallinnan näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet. Useimmiten ihmiset, jotka eivät hyväksy itseään, kokevat riittämättömyyden tunnetta, eivät ole tyytyväisiä ulkonäköönsä ja saattavat kokea ulkopuolisia paineita. Paineet eivät läheskään aina ole ulkopuolisia vaan kumpuavat ihmisestä itsestään. Ihminen voi kuvitella, että hänen pitäisi olla tietynlainen tai näyttää tietynlaiselta, vaikka ulkopuolinen ihminen saattaa nähdä hänet aivan toisessa, positiivisemmassa valossa. Elämänhallinta lähtee siis itsensä arvostamisesta.

Uskon vankasti, että saavutat hallinnan elämääsi, jos pystyt luomaan rutiineja, jotka toistuvat päivästä toiseen. Tämä ei tarkoita neuroottista asioiden toistamista vaan mieleisiä tekoja, jotka saavat sinut tuntemaan hyvää oloa, lisäävät energisyyttä ja hyvää mieltä.

Terveyttä tukevat hyvät rutiinit liittyvät useimmiten liikuntaan ja syömiseen, mutta ne voivat olla monia muitakin asioita kuten mieleisen musiikin kuuntelemista, rauhoittumista hetkeksi kesken työpäivän, säännöllistä yhteydenpitoa ystäviin ja sukulaisiin tai unirytmin korjaamista.

Mitä tulee syömiseen, keho pitää rutiineista. Siitä, että syöt säännöllisin väliajoin, et jätä aamiaista väliin, huolehdit monipuolisesta ruokavaliosta ja ennen kaikkea: opit hiljalleen kuuntelemaan kehosi viestejä siitä, mitä se haluaa. Kun opit muuttamaan ruokavaliotasi hiljalleen kevyemmäksi, lisäät vihannesten määrää, juot enemmän vettä, et syö itseäsi ähkyyn ja jätät nopeat hiilihydraatit vähemmälle, olet ottanut ohjaksia oman elämän hallitsemiseen. Hallinta ja ruoka ovat nimittäin hyvin läheisiä: Moni antaa mielihaluilleen vallan esimerkiksi silloin, kun stressi painaa. Silloin suklaalevy saattaa tuntua parhaalta kaverilta.

Elämänhallinta astuu peliin, kun opit tunnistamaan haastavat hetket ja osaat käsitellä ne oikein. Jos negatiiviset tunteet ovat valtaamassa alaa, niiltä on hyvä leikata siivet ennen kuin ne pääsevät myllertämään pään sisälle. Lähde silloin kävelylle, tekemään pihatöitä, treenaamaan tai soita ystävälle. Takaan, että esimerkiksi happihyppelyn jälkeen nuo häiritsevät ajatukset ovat painuneet ainakin hetkeksi taka-alalle.

Elämänhallinta lähtee itsensä tarkkailemisesta, muutoskohteiden tunnistamisesta. Tarkkailu johtaa tekoihin, jotka johtavat ajan mittaan säännöllisyyteen ja hallinnan tunteeseen.

On oleellisen tärkeää, että et anna toisten vaikuttaa liikaa tekemisiisi. Luota omiin valintoihisi ja anna esimerkkiä muille. Hiljalleen saat muut ymmärtämään, että valitsemasi tie on sinulle oikea.

Tehtäväsi on nyt lähteä liikkeelle ja tehdä ensimmäinen muutos. Sitä voi helpottaa päivittäisten rutiinien lista. Voit tehdä kalenterin, johon merkitset päivittäiset ruokahetket, liikuntatuokiot ja vaikkapa kotiaskareet. Jos teet töitä kotona, pidä kiinni töiden tauotuksesta ja mieti myös, millaisessa ympäristössä koet itsesi tuottavimmaksi. Kun teet töitä miellyttävässä ympäristössä, koet onnistumisen tunteita ja hallinnan tunne työntekoon kasvaa.

Usko tai älä, sinä voit onnistua!

X