Viisi sähkönsäästövinkkiä, jotka parantavat hyvinvointiasi

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Viisi sähkönsäästövinkkiä
Sähkön säästäminen voi parhaassa tapauksessa lisätä hyvinvointia. Kuva: Pexels

Elämme aikaa, jolloin moni meistä miettii kuumeisesti, miten voisi vähentää sähkönkulutusta.

Haluan itse lähestyä asiaa siitä näkökulmasta, miten voin kenties parantaa hyvinvointiani samalla kun säästän energiaa. Se on nimittäin mahdollista!

Samalla kun mietimme vedenkäyttöä, lämmitystä ja arkisessä elämässä tarvittavien keittiökoneiden käyttöä, voimme luoda uusia ja entistä terveellisempiä elämäntapoja.

Energian säästämisen ei välttämättä tarvitse olla elämän kurjistamista. Monet arkisen tavat ovat muokkautuneet vuosien saatossa, mutta ovatko ne ainoita oikeita? Harvemmin. Voimme siis varmasti myös muuttaa niitä ja samalla löytää uudenlaisia tapoja parantaaksemme hyvinvointiamme.

Samaan hengenvetoon on sanottava, että monessa perheessä kallistunut sähkölasku on todellinen ongelma, johon ei ole pikaista ratkaisua. En siis halua vähätellä ongelmaa, joka voi aiheuttaa paljon haasteita perheiden arjessa.

Listaan seuraavassa viisi vinkkiä, jotka olen ottanut käyttöön omassa arjessani.

1. Viilennä pesuvettä.

Viileä vesi parantaa pintaverenkiertoa, lisää kylmänsietoa ja voi jollain aikavälillä vaikuttaa siihen, että kestät hieman viileämpää sisäilmaa, mikä näkyy suoraan sähkölaskussa. Säädä siis hiljalleen suihkuvettä viileämmäksi!

2. Tee enemmän salaatteja.

Samalla kun vähennät ruuanvalmistuksessa käytettävää sähköenergiaa (paistaminen ja uunin käyttö vähenee), lisäät kasvisten syöntiä!

3. Sulje laitteet ja mene aikaisemmin nukkumaan.

Monet kuluttavat myöhäisillasta aikaa elokuvien ja tv:n katseluun. Fiksumpaa voisi olla, jos opettelisimme menemään sänkyyn hieman aikaisemmin ja nukkuisimme 6-7 tunnin sijasta kahdeksan tuntia.

4. Ulkoile enemmän.

Jos vietät paljon aikaa kotona esimerkiksi sohvalla maaten, voit kokea, että sisäilmaa täytyy lämmittää, jotta tunnet olosi lämpimäksi. Entä jos reippailisit joka ilta tunnin ulkona? Sen jälkeen verenkierto laukkaa ja sisäilma tuntuu mukavalta, vaikka laskisit lämpötilaa yhdellä asteella normaalista. Kannattaa kokeilla!

5. Muuta unirytmiäsi pörssisähkön mukaan.

Tämä vinkki koskee niitä, jotka haluavat hyödyntää aikaisen aamun mahdollisesti edullisemman spot-sähköhinnan. Siispä: Mene 1-2 tuntia aikaisemmin nukkumaan ja herää aikaisemmin. Saat samalla uutta virtaa päivääsi, kun olet aktiivinen jo aamusta!

X