Teksti:
Ismo Lehtonen

Grand Tour oli 1600-1700 -luvuilla erityisesti brittiläisten nuorten aatelismiesten, miksei naistenkin aikuistumisriitti, jossa nämä kiersivät Ranskaa, Sveitsiä, Italiaa ja Saksaa itseään sivistääkseen. Matkaan saattoi kulua kuukausia tai jopa vuosia, vähän fiiliksen ja rahavarojen mukaan. Matkaa tehtiin luonnollisesti joko maa-tai vesiteitse ja varallisuudesta riippuen mukana oli myös kaitsija ja mahdollisesti palvelijoita.

Paljon myöhemmin Grand Tour eli GT merkitsi auton takaluukussa vähän parempaa mallia ja perään mahdollisesti lisätty pikku i suoraruiskumoottoria merkitsemässä antoi lupauksen vauhdin hurmasta ja kyvystä todelliseen äkkilähtöön, ainakin liikennevaloista. Itselleni on toistaiseksi tosin epäselvää, millaiset matka-ajo-ominaisuudet esimerkiksi Volkswagen Golf GTi:llä todellisuudessa olivat.

Oma Grand Tourimme tänä vuonna ei seurannut aivan menneiden vuosisatojen brittiylimysten reittejä, mutta aikaa mekin siihen saimme kulumaan yli kaksi kuukautta, rahaakin turhan paljon. Aloitimme matkan Belgradista, joka 1600-luvulla kuului vielä Turkin alaisuuteen. Niinpä brittimatkailijat olivat siellä tuolloin yhtä harvinainen näky kuin nykyäänkin. Otimme sieltä lennon Roomaan, josta alkoi varsinainen maamatkaosuus.
Sen paremmin kaitsijaa kuin palvelijoita emme ottaneet mukaan, mutta paikalliset ystävämme ja ystävälliset alkuperäisasukkaat antoivat vinkkejä ja neuvoja matkan varrella.

 

Grand Tour sisälsi aina Rooman.

Rooma oli Grand Tourin tärkeimpiä kaupunkeja ja meidänkin lempikaupunkejamme. © IL

Rooma kuului ehdottomasti alkuperäiseen Grand Tour -matkareittiin, ovathan sen taideaarteet mittaamattomat ja aikalaisten ihailemaa klassista arkkitehtuuria löytyy riittämiin. Edelleen matkailijat pällistelevät samoja rakennuksia kuin kolmesataa vuotta sitten.

Roomasta junailimme Firenzeen. Juuri rautateiden rakentaminen lopullisesti tappoi Grand Tour -matkailun, mutta nykyajan ihmiselle ne ovat mitä kätevin, mukavin, turvallisin ja ekologisin tapa siirtyä paikasta toiseen. Italialainen Pendolino on vieläpä nopea, tosin valitsimme menomatkalle hitaamman ja edullisemman pikajunan.

Taidetta ja arkkitehtuuria niin ikään pursuava Firenze oli luonnollisesti alkuperäisen reitin tärkeimpiä kohteita Italiassa, Rooman, Napolin ja Venetsian ohella. Mekin vietimme kaupungissa hieman enemmän aikaa kuin olimme suunnitelleet. Taideaarteiden sijaan tosin keskityimme enemmän kulinaristisiin nautintoihin paikallisherkkuja maistellen.

Rooma ei jättänyt meitä rauhaan, joten palasimme sinne. Syy oli tosin sama kuin Firenzeen matkaamisessakin, eli sovitut työt. Vietimme myös rantaelämää Rooman esikaupungissa Ostiassa ja tutustuimme sielläkin antiikin raunioihin. Turnee oli kuitenkin jatkuva ja suuntasimme pohjoiseen, Albaan, töiden perässä jälleen.

 

Grand Tour sisälsi aina myös Firenzen.

Borgioiden palatsi on Firenzen merkkirakennuksia. © IL

 

1600-luvun nuoret herrat kävivät Alpit vaivalla ylitettyään Alban lähellä Torinossa, mutta harvemmin Milanossa. Se oli viisasta, sillä Milanossa ei edelleenkään ole paljon nähtävää, mutta ei Torinokaan lyhyellä visiitillämme sinne juuri vakuuttanut. Söimme ruokaa, joka Alban antimien jälkeen vaikutti keskinkertaiselta, eikä palvelukaan ollut aivan A-luokkaa. Kaupunki toi jostain syystä mieleen Jekaterinburgin Siperiassa, josta tosin sai hyvää ruokaa ja palvelua.
Torinosta lähdimme ylittämään Alppeja Grand Tour -mielessä väärään suuntaan, eli Ranskaan, Montpellierin seudulle.

Espanja ei ollut brittien suosiossa lainkaan Grand Tour -vuosisatoina, osin epäilemättä siksi, että Englanti oli sen kanssa sodassa vähän väliä. Nykyään tilanne on aivan toinen, vaikka britit eivät edelleenkään liene espanjalaisten suosiossa, ainakaan turisteina. Me sen sijaan suuntasimme sinne, jälleen sovittujen töiden perässä. Matkustusvälineeksi vaihtui Toulousen jälkeen edullisempi ja kätevämpi bussi.

Tehtyämme pienen baskialueen kierroksen San Sebastianin ja Pamplonan kautta Bilbaoon oli tullut aika suunnata hetkeksi Suomeen. Jos menneiden vuosisatojen Grand Tour -matkalaisille olisi ollut tarjolla Bilbaon Guggenheim, hekin olisivat ehkä saattaneet yrittää päästä sitä katsomaan edes ulkoa, vaikka kaupunki muuten ei erityistä koettavaa tarjoakaan.

 

Grand Tour voisi nykyään sisältää Guggenheimin.

Bilbaon Guggenheim on vaikuttava kokonaistaideteos. © IL

 

Matkamme ei tietenkään ollut ensimmäinen pitkä reissumme Euroopassa, eikä varmasti viimeinenkään. Taideaarteita ja arkkitehtuuria ihastelimme kuitenkin kuin ensikertalaiset, ja ensimmäinen kerta tämä toki olikin molemmille niin Firenzessä, Albassa, Torinossa kuin Pohjois-Espanjassakin. Yleissivistyksemme siis lisääntyi, mikä Grand Tourin alkuperäistavoitekin oli. Nyt kuitenkin on vuorossa minikierros Etelä-Suomessa sukulaisia ja ystäviä katselemaan.

X