Hiiohoi, Oolanti horisontissa: Testissä uusi Ahvenanmaan-risteily

Jaa artikkeliTilaa Seura
Viking Line niin kuin Tallink Siljakin joutuivat miettimään uusia risteily­vaihtoehtoja Ruotsin korona­tilanteen takia.
Viking Line niin kuin Tallink Siljakin joutuivat miettimään uusia risteily­vaihtoehtoja Ruotsin korona­tilanteen takia. Kuva: Tuukka Ervasti
Seuran testissä tällä kertaa Ahvenanmaan-risteily, joka korvaa Helsinki–Tukholma-välin koronan takia. Käsidesiä riitti ja jonotus on suomalaisella verissä.

Keskiviikkona 2.7. pääsemme tekemään historiaa. Tukholmaan yleensä suuntaava M/S Gabriella lähtee neitsytristeilylle Maarianhaminaan. Ahvenanmaan-risteily on uusi linja, koska Ruotsiin ei ole maan koronatilanteen takia menemistä. Siksi niin Viking Line kuin Tallinkin Siljakin ovat joutuneet kehittämään vaihtoehtoisia risteilyreittejä.

Silja risteilee kesällä muun muassa Riikaan ja kerran viikossa Ahvenanmaalle, mutta Viking on päättänyt pysyä Ruotsin korvikkeena kotimaassa ja käydä kääntymässä Ahvenanmaalla jopa kolme kertaa viikossa. Usealle mannersuomalaiselle sekin on kuin kävisi ulkomailla, sillä ruotsinkielinen maakunta on monelle ennalta kokematon.

”Ahvenanmaa on kotipesä, josta olemme nousseet. Tuntuu hyvältä risteillä sinne”, Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander huomauttaa.

Laivaan pääsee sisään tuntia ennen lähtöä eli 14.30 alkaen. Kun terminaalin lasiputkeen astelee kolmen aikaan, turvaväleistä ei tarvitse huolehtia. Samaan aikaan käytäville sattuu vain pari ihmistä.

Viking Linen uusi risteily Maarianhaminaan otettiin ilolla vastaan Ahvenan­maalla. Matkustajia odottaa maissa monenlaiset herkut ja palvelut.

Viking Linen uusi risteily Maarianhaminaan otettiin ilolla vastaan Ahvenan­maalla. Matkustajia odottaa maissa monenlaiset herkut ja palvelut. Kuva: Peter Karlsson

Neitsymatkalla laivassa on reilusti tilaa, mutta voisi kuvitella, että paras aika turvalliseen laivaan nousuun voi jatkossakin olla lastausajan puolivälissä. Silloin hätähoput ovat jo jonottaneet sisään ja mattimyöhäiset juoksevat portille myöhemmin.

Ennen kuin Ahvenanmaan-risteily irtautuu laiturista, laivan kaiuttimista on kuulunut muistutus käsidesistä ja turvaväleistä. Vasta tämän jälkeen kuulutetaan perinteiset turvatiedot hätäreitteineen.

”Meillä on tarkat ohjeistukset uudesta tilanteesta henkilökunnalle. Olemme käyneet ensimmäisenä varustamona maailmassa läpi turvallisuusprosessit niin, että ne on verifioitu,” Kaj Takolander kertoo.

My Care -menetelmän mukaisen verifioinnin hoiti norjalainen DNV GL -yhtiö, joka tekee vastaavia kartoituksia yli sadassa maassa muun muassa sairaaloille. Verifionnin tarkoitus on varmistaa, että yritys kykenee tehokkaasti ja luotettavasti ehkäisemään ja hallitsemaan infektioriskejä kuten covid-19-tartuntoja.

Laiva on lastattu käsidesillä

Hytistä ei tarvitse mennä kuin hissiin, niin käsidesiä on tarjolla. Automaatti on kätevästi hissinappuloiden vieressä, joten sen käyttöä ei voi unohtaa. Myös ennen myymälää, lasten kesäleikkimaata ja ravintoloiden sisäänkäyntiä käsidesi on näyttävästi esillä kuten myös muistutukset turvaväleistä.

Kiltisti risteilyasiakkaat näyttävät käsidesiä myös käyttävän. Sen sijaan hissejä ei malteta pyhittää yhdelle seurueelle eli jos ei halua olla liian liki toista, kannattaa hyötyliikkua ja käyttää portaita.

Pitkän kotona vietetyn kevään jälkeen jo tavallinen risteily saa olon tuntumaan vapaalta ja loman lomalta.

Pitkän kotona vietetyn kevään jälkeen jo tavallinen risteily saa olon tuntumaan vapaalta ja loman lomalta. Kuva: LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Muuten turvavälit muistetaan ihan kiitettävästi niin baareissa kuin ravintoloissakin. Laivalla on myös huolehdittu asiasta laputtamalla liian läheiset istumapaikat ja pöydät pois käytöstä.

”Meillä näille risteilyille otetaan nyt vain 50 prosenttia sen kapasiteetista. Näin voimme varmistaa, että risteilyllä riittää tilaa huolehtia turvaväleistä”, Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund kertoo.

Gabriellan ensimmäisellä matkalla Maarianhaminaan väkeä on paljon vähemmän, sillä uuden kesälomamatkan markkinointi on vasta alussa. À la carte -ravintolassa ja pianobaarissa huomaa jopa kaipaavansa lisää väkeä ympärille, sillä iloinen puheensorina ja lomatuulella olevat ihmiset tuovat risteilyyn sen oman tunnelmansa.

Käsidesia löytyy laivalta jokaisen kulman takaa. Varsin hyvä paikka sille on hissin nappuloiden vieressä. Siinä se ei mene ohi kenenkään silmien.

Käsidesia löytyy laivalta jokaisen kulman takaa. Varsin hyvä paikka sille on hissin nappuloiden vieressä. Siinä se ei mene ohi kenenkään silmien. Kuva: Liina Putkonen

Buffet ei pelottanut

Laivan seisova pöytä mietitytti eniten ennen risteilyä. Miten siellä uskaltaa ottaa mitään, kun kaikki on kaikkien edessä tarjolla ja koskettavissa? Uudessa tarjoilussa kaikki on kuitenkin kohdallaan.

Ruokalinjaston alussa on iso kulho puhtaita haarukoita. Niiden yllä on ohjeistus ottaa siitä itselle tarjoiluottimet, joilla siirretään leikkeleet ja sillit omalle lautaselle. Lopuksi haarukat laitetaan käytettyjen otinten astiaan. Näin kukaan ei koske samoihin ottimiin kuin toinen. Omat ruokailuvälineet odottavat sitten pöydässä.

Kaikkien tarjoiluastioiden yllä on muovikate, joten ne eivät ole suoraan asiakkaiden kasvojen edessä. Lisäksi entiset kulhotarjottavat kuten katkaravut ja skagen rörat on annosteltu pieniin astioihin, joita lisätään tarjoilupöytään sitä mukaa, kun niitä otetaan. Näin mikään ruoka ei altistu massoille pitkään.

Katkaravut ja skagen rörat on annosteltu pieniin astioihin.

Katkaravut ja skagen rörat on annosteltu pieniin astioihin.

Lämpimät ruuat ja kastikkeet annostellaan talon puolesta. Asiakas kertoo kokille, mitä haluaa, ja kokki luo annoksen toiveiden mukaan. Ahvenanmaan-risteily saa näin turvallisuuden tunteen lisäksi buffettiin maailman ripauksen luksusta, annostelu on hyvää palvelua.

Asiakkaitakin täytyy kiittää siitä, ettei nälkä aja kiinni toisen niskaan jonottamaan. Omaa vuoroa jaksetaan odottaa nätisti turvavälin päässä. Tästä on myös muistutus lattiassa, jossa turvavälit on merkitty teipeillä.

Turvallisessa buffetissa ruokaottimia ei jaeta, eikä ruoka ole isoissa astioissa altistumassa ihmismassoilla.

Turvallisessa buffetissa ruokaottimia ei jaeta, eikä ruoka ole isoissa astioissa altistumassa ihmismassoilla. Kuva: LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Ahvenanmaan-risteily kysyy omaa järkeä

Torstaina 3.7. kahdeksan aikaan laiva lähestyy Maarianhaminaa, ja aamiaisbuffetissa kaikki toimii samalla, hyvällä kaavalla. Munakokkelit ja pekonit asetellaan pyynnöstä lautaselle kuten karjalanpiirakat ja pannukakut. Leivät ja päälliset saa ottaa itse.

Maarianhaminaan rantautumisessa ei synny ruuhkaa, sillä laivasta saa poistua omassa rauhassa koko aamupäivän ajan, myös autolla, eli kaikki eivät kiiruhda alakannellekaan yhtä aikaa. Poistumisajan pituudesta muistutetaan myös kuulutuksissa, ja osa matkustajista istuu vielä tyytyväisenä aamiaisella, vaikka laiva on jo rannassa.

Kello 16 laiva lähtee jatkamaan matkaa Tallinnaan. Siellä on seuraavana aamuna 45 minuutin pysähdys, jolloin laiva voi jättää kyydistä matkustajia tai ottaa uusia matkaan. Koska laiva pysähtyy myös Tallinnassa, on aamulla mahdollista tehdä valmisteverollisia ostoksia ilman maahantuontirajoituksia. Koska Ahvenanmaan-risteily pysähtyy aiemmin Maarianhaminassa, sillä on taxfree-oikeus.

Esiintyjästä nautitaan istuen, ja vaikka pariskunnat vähän pyörähtelevätkin, ei baaritiski tai tanssilattia ruuhkaudu.

Illallakaan tunnelma ei laivalla tiivisty sellaiseksi, että poikkeusolot näyttäisivät unohtuvan. Laivan esiintyjästä nautitaan istuen omilla paikoilla ja vaikka pariskunnat vähän pyörähtelevätkin, ei baaritiski tai tanssilattia ruuhkaudu.

Tiedä sitten, miten käy, kun väkeä on enemmän ja lavalla suosittuja tähtiä. Viking Line on buukannut kesän akustisille keikoille isojakin nimiä kuten Mira Luodin, Laura Närhen, Stigin ja Ressu Redfordin.

Saaristoluonnon kauneus on parhaimmillaan kesäaikaan.

Kesäinen Ahvenanmaan-risteily saa saaristoluonnon kauneuden esiin.

Oma järki onkin paras matkakumppani tänä poikkeuskesänä. Sen todistaa viimeistään kotiinpaluu. Kun laiva alkaa saapua satamaan perjantaiaamuna 4.7., on poistumisoven edessä ihmissuma. Turvavälejä yritetään pitää, niistä kuulutetaankin, mutta ahtaassa tilassa se on vaikeaa.

Suma seisoo ja hengittelee samaa ilmaa aina siihen asti, kun kello 11.15 ovet avautuivat. Kello 11.25 ihmismassa on kadonnut eli 10 minuuttia myöhemmin.

Fiksu odottaa vielä vähän kauemmin, sillä 11.30 laivaan tulevat siivoojat samaa käytävää pitkin, mutta sen jälkeen koko terminaali on täysin vapaa.

Kannattaa siis miettiä, että jos on aikaa laittaa kaksi vuorokautta kesälomamatkaan, onko yhdellä lisävartilla mitään väliä.

Lue myös: Lähde saarihyppelylle Itämeren saaristoon – Nappaa matkavinkit Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman upeisiin kohteisiin!

Turvatoimia risteilyille

  • Viking Linen ja Tallink Siljan Ruotsin-risteilyjen korvaavilla matkoilla on paljon saman­laisia turvatoimia.
  • Laivoilla muistutetaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävästä turvavälistä julistessa, roll upeissa, tarroilla, virtuaalinäytöissä ja kuulutuksilla.
  • Laivoilla on runsaasti käsi­- desiautomaatteja ja käsien- pesupisteitä. Käsienkuivaus-automaatit on poistettu käytöstä.
  • Pintoja puhdistetaan ja desinfioidaan perusteellisemmin ja tiheämmin.
  • Myymälöiden ostoskärryjä ja koreja desinfioidaan ja puhdistetaan säännöllisesti.
  • Ravintoloissa on asetettu asiakkaiden enimmäiskapasiteetti, tällä hetkellä 75 prosenttia maksimimäärästä.
  • Pleksilaseja on asennettu myyntitiskeille ja ravintoloihin.
  • Pallomeret pysyvät toistaiseksi kiinni.
  • Kylpyläosastojen allasalueet ja spa-palvelut ovat auki, saunat reitistä riippuen auki tai kiinni.
  • Kaikilla laivoilla on myynnissä kasvomaskeja. Kertakäyttöhanskoja on saatavilla ravintoloissa ja baareissa.
  • Laivojen henkilökunnalla on koulutus ohjata matkustaja karanteeniin ja saamaan apua, mikäli hän ilmoittaisi mahdollisista sairastumisoireista matkan aikana.
X