Kurvaa Helsingistä Nordkappiin – Koe autolomalla Lapin parhaat palat ja upeimmat maisemat

Kun seisoo Nordkappin 300-metrisen kalliojyrkänteen reunalla, voi lähettää tuttaville kuvaviestin: ”Täällä ollaan, Euroopan pohjoisimmassa kolkassa”. Vai ollaanko sittenkään?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Nordkappin kalliojyrkänteeltä avautuu huima näkymä Jäämerelle.

Kun seisoo Nordkappin 300-metrisen kalliojyrkänteen reunalla, voi lähettää tuttaville kuvaviestin: ”Täällä ollaan, Euroopan pohjoisimmassa kolkassa”. Vai ollaanko sittenkään?
(Päivitetty: )
Teksti:
Raimo Haapaniemi

Juha Vainion legendaarisessa Matkalla pohjoiseen -kappaleessa autoillaan kohti Inarissa sijaitsevaa Kaamasen kylää. Muistattehan laulun: Kauheat mutkat on Kaamasen tiellä, paljolti liikennepainetta…

Nyt ei kuitenkaan pysähdytä Kaamaseen vaan jatketaan siitä vielä 350 kilometriä pohjoisemmaksi ja ajetaan niin pitkälle kuin autolla Euroopassa pääsee.

Pitkällä ajomatkalla ja pohjoisilla leveysasteilla on odotettavissa ainakin tätä: mutkaisia ja mäkisiä teitä, upeita maisemia, Norjan korkeita hintoja, Jäämeren kylmyyttä, vesisadetta ja keskiyön aurinkoa – ehkä ja toivottavasti.

Edessä on runsaat 1 500 kilometriä

Euroopan ”katolla” sijaitsevaan Nordkappiin on Helsingistä matkaa runsaat 1 500 kilometriä. Suorin reitti kulkee 4-tietä Kaamaseen, josta käännytään kohti Utsjoen Karigasniemeä (tie 92). Siellä ylitetään valtakunnan raja ja jatketaan Norjan Lakselviin (E6) ja edelleen kohti pohjoista.

Koska nyt ollaan reissussa Matkalla pohjoiseen -hengessä, unohdetaan eteläiset nähtävyydet ja bongataan Suomen Lapista vain muutama kiinnostava kohde.

Tankavaaran Kultakylä Sodankylässä esittelee upeasti Suomen kullankaivuun historiaa. Siida-keskus Inarin kirkonkylässä puolestaan kertoo monipuolisesti saamelaisten elämästä ja kulttuurista. Siidassa toimii museon lisäksi Metsähallituksen luontokeskus.

Maisemallisesti must-pysähdyspaikka on Saariselän kupeessa sijaitseva Kaunispään tunturi, jonka huipulta avautuvat ensimmäiset kunnon Lappi-maisemat. Huippu-ravintolassa kannattaa nauttia paikan kuuluisaa lohikeittoa ja munkkeja. Kaunispäälle pääsee ajamalla perille asti.

Nordkappiin johtavalla tiellä on paljon tunneleita. Ajovauhti on syytä pitää alhaisena, sillä poroja voi olla yllättävissä paikoissa. © ISTOCK

Ajaminen pohjoisessa on leppoisaa. Liikenne on sujuvaa, tiet varsinkin Norjan puolella hyväkuntoisia, tienviitat selkeitä ja ajokulttuuri sivistynyttä.

Ajovauhti on syytä pitää maltillisena sekä poliisin nopeusvalvonnan että porojen takia. Norjan puolella poroja voi olla jopa tunneleissa, ja tientukkeena näkee myös lampaita. Auto kannattaa tankata riittävän useasti, koska huoltoasemia ei ole kovin tiheästi.

Porsanginvuonoa seuraileva, 200 kilometrin tie Lakselvista Nordkappiin on yksi Pohjois-Euroopan upeimmista. Maisemat ovat häikäiseviä: toisella puolella jyrkkiä kallioita ja toisella puolella meri. Tie on paikoitellen mäkinen ja mutkainen, ja välillä se sukeltaa tunneleihin.

Tunneleista pisin, vuonna 1999 avattu Nordkapp-tunneli on joillekin ehkä klaustrofobinen ajokokemus. Manner-Norjan Magerøyan saareen yhdistävä tunneli on lähes seitsemän kilometriä pitkä. Tunnelissa ollaan syvimmillään yli 200 metriä merenpinnan alapuolella, ja jyrkkyyttä on suurimmillaan yhdeksän prosenttia.

Pian tunnelin jälkeen saavutaan Honningsvågiin, joka on Norjan pohjoisin kaupunki, ja josta on ajomatkaa Nordkappiin enää 35 kilometriä. Runsaan 2 500 asukkaan Honningsvåg on suosittu turistikaupunki muun muassa siksi, että se on Hurtigruten-laivareitin keskeinen etappi.

Nordkappin kunnan keskus on Honningsvåg.

Nordkappin kunnan keskus on Honningsvåg. Se on yksi Hurtigruten-laivareitin satamista. © ISTOCK

Iloisia yllätyksiä – pitkän ajomatkan väärti

Majoituspaikoissa on paljon vaihtoehtoja: hotelleja, majataloja, bed & breakfast -huoneita ja leirintäalueita mökkeineen. Leirintäalueista mielenkiintoisin on Skarsvågin kalastajakylässä sijaitseva Kirkeporten Camping, joka mainostaa olevansa maailman pohjoisin leirintäalue.

Skarsvågin kalastajakylästä on parin kilometrin vaellusreitti kuuluisalle Kirkeporten-kalliomuodostelmalle. © 123RF

Norjassa on melko kallista. Karigasniemen leirintäalueella mökkiyö maksoi viime kesänä 45 euroa, Kirkeportenissa 64 euroa.

Ravintolaruokailu on niin ikään hintavaa, mutta matkaa voi tehdä myös edullisella retkimeiningillä hakemalla ruokatarvikkeet kaupasta ja tekemällä ateriat itse leirintäalueen keittiössä. Tällaisella matkalla kannattaa unohtaa gourmet-ravintolat ja shoppailumahdollisuudet.

Pohjois-Norjan sää voi olla – siis voi olla – aurinkoinen ja jopa helteinen, mutta esimerkiksi viime heinäkuun matkan aikana päivälämpötila oli noin +12 astetta. Aurinko näyttäytyi vain ajoittain, ja sadettakin vihmoi.

Altan ajoreitillä tie sukeltaa välillä jylhiin kalliorotkoihin. © RAIMO HAAPANIEMI

Hintatasosta ja säästä huolimatta ajo Nordkappin kärkeen on upeiden maisemien takia ehdottomasti pitkän ajomatkan arvoinen. Kun seisoo jyrkän kalliorinteen reunalla ja katsoo Jäämerelle, tuntee olevansa jonkin suuren äärellä. Jossain tuolla kaukana on pohjoisnapa.

Itse Nordkapp-keskuskaan ei ole niin ikävä turistirysä kuin etukäteen voisi kuvitella. Nordkapp-hallista löytyy muun muassa panoraamaelokuvateatteri, kahvila-ravintola, matkamuistomyymälä ja jopa kappeli.

Ulkona 300-metrisen kalliojyrkänteen reunalla on kuuluisa rautamaapallo, jonka edustalla jokainen ottaa ”täällä ollaan”-valokuvan.

Monelle tulee yllätyksenä se, että ajo Nordkapp-keskuksen alueelle on maksullista. Kaikki palvelut ja näyttelyt kattava lippu maksaa maksaa aikuisilta 275 kruunua (noin 30 euroa), lapsilta 90 kruunua (10 euroa).

Pohjoisin piste Knivskjelloddenilla – upeassa maisemassa vaatimaton betonipaasi

Vielä ikävämpi yllätys paljastuu, kun katsoo Nordkappin kalliolta etuvasemmalle. Siellä näkyy niemenkärki, joka näyttäisi olevan pohjoisempana. Ja toden totta, karmea totuus paljastuu googlettamalla: Knivskjellodden on 1 500 metriä pohjoisempana.

Nordkapp-keskus on rakennettu paikkaan, joka on maisemallisesti upeampi. Mutta se ei siis oikeasti olekaan ääripiste.

Koska matkan päätarkoitus oli käydä pohjoisimmassa kohdassa, oli pakko lähteä Knivskjelloddenille.

Nordkappiin johtavan tien varrella on pieni parkkialue, josta lähtee vaellusreitti. Matkaa on yhteen suuntaan yhdeksän kilometriä. Reitti on vaativa, kivinen ja paikoitellen mäkinen, joten se ei sovellu huonokuntoisille.

Knivskjelloddenin lahdelmasta voi katsella hieman etelämpänä sijaitsevaa Nordkappin jyrkännettä.

Knivskjelloddenin lahdelmasta voi katsella hieman etelämpänä sijaitsevaa Nordkappin jyrkännettä. © RAIMO HAAPANIEMI

Niemen kärjessä ei ole muuta kuin betonipaasi, ei siis mitään palveluja saati kahvilaa. Mutta pakkohan siellä oli käydä, jotta voi sanoa käyneensä pohjoisimmassa pisteessä.

Toisaalta Knivskjelloddeniakaan ei voi pitää manner-Euroopan pohjoisimpana paikkana, koska se sijaitsee saarella – vaikka Nordkappin kuntaan pääseekin nykyisin tunnelia pitkin.

Mantereen pohjoisin paikka on Kinnaroddenin niemi Nordkinnin niemimaalla. Sinne on Utsjoen Nuorgamista matkaa runsaat 200 kilometriä.

Täytynee ensi kesänä käväistä siellä.

 

Näin sinne mennään

  • Nordkappiin pääsee Suomesta useaa reittiä. Yleisin ajoreitti kulkee 4-tietä Kaamaseen. Sieltä käännytään kohti Karigasniemeä, jossa siirrytään Norjan puolelle.
  • Perille pääsee sujuvasti myös Käsivarren reittiä Enontekiön Hetan sekä Norjan Kautokeinon ja Altan kautta.
  • Jos aikaa ja ajohaluja riittää, muutamia satoja kilometrejä pidemmän ja vuonomaisemiltaan upeamman ajolenkin saa kiertämällä Kilpisjärven ja Norjan Skibotnin ja edelleen Altan kautta. Tältä reitiltä on helppo piipahtaa myös Tromssassa.
  • Nordkappista on helppo käväistä Hammerfestissä, jonne on Nordkappista ajomatkaa noin 200 kilometriä.
X