Fukuoka – rento miljoonakaupunki Japanissa

Ensimmäinen kosketus eteläiseen Japaniin tapahtuu Fukuokan kautta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Yatai-ruokakojut avautuvat illan pimetessä. Herkulliset tuoksut houkuttelevat paikalle.

Ensimmäinen kosketus eteläiseen Japaniin tapahtuu Fukuokan kautta.
(Päivitetty: )
Teksti: Maaria Matsunaga

Kahden nimen kaupunki

Kyushun saaren pohjoispäässä sijaitseva Fukuoka on yksi Japanin tärkeimmistä miljoonakaupungeista, mutta tunnelma siellä on välitön ja rento. Vaikka moni pitää Fukuokaa porttina Kyushulle, vierähtää kaupungissakin helposti useampi päivä.

Moderni Fukuoka syntyi vuonna 1889, kun Nakagawa-joen länsipuolella oleva Fukuokan linnakaupunki ja itäpuolella oleva Hakatan kauppiaskaupunki yhdistyivät. Japanilaisille kaupunki on kuitenkin yhä Hakata, mikä näkyy myös monissa nimissä.

Luotijunat pysähtyvät Hakatan asemalle, ja rikkaasta kulttuurihistoriasta kertovat klassiset Hakata-nuket, joiden hahmoissa toistuvat kimonopukuiset naiset, mytologiahahmot ja samurait. Kaupungin nimikkoruoka on puolestaan Hakata-raamen, nuudelikeitto, joka saa lähes kermaisen makunsa pitkään haudutetusta possunluuliemestä.

Kuroda Nagamasan 1700-luvulla rakennuttamasta Fukuokan linnasta ei ole jäljellä kuin muutama torni sekä jylhät muurit. Raunioiden huipulta avautuvat hienot näkymät kaupungin ja puistoksi muutetun linna-alueen yli. Kauneimmillaan maisemat on keväällä kirsikkapuiden kukkiessa.

Kaupunkikuvaa hallitsee valtava lampi, joka oli aikoinaan osa Fukuokan linnaa ympäröivää vallihautaa. Lammen keskellä oleville, mäntyjen koristamille saarille astellaan elegantteja kaarisiltoja pitkin. Vain sieltä täältä pilkistävät korkeat toimistotalot muistuttavat suurkaupungin sykkivän ympärillä.

Suurkaupungin tapaan Fukuokan kulttuuri- ja museotarjonta on runsasta, mutta yhtä hyvin voi lähteä päiväretkelle lähikaupunkeihin. Puolituntisen junamatkan päässä on Dazaifu, josta käsin on aikoinaan hallittu Kyushua.

Nykyään sinne tullaan rukoilemaan menestystä opinnoissa ja nauttimaan kauniista puutarhanäkymistä. Temppelialueelle johtavan kadun puodeista löytyvät perinteiset japanilaistuliaiset syömäpuikoista keramiikkaan ja indigovärjättyihin vaatteisiin.

Muutama junapysäkki eteenpäin ja tullaan Yanagawaan, joka ihastuttaa kanaaleillaan ja itkupajuillaan.

Pyhäkköjä ja puutarhoja

Kuten kaikki japanilaiskaupungit, myös Fukuoka kärsi pahoin amerikkalaispommituksissa toisen maailmansodan aikana. Vanhaa, kaunista rakennuskantaa näkee kuitenkin siellä täällä.

Entisaikojen tunnelmaan pääsee parhaiten temppeleissä ja pyhäköissä sekä puutarhoissa. Japanin vanhin zen-temppeli Shôfukuji sijaitsee lyhyen matkan päässä Hakatan rautatieasemalta. Komeat puurakennukset ovat seisseet paikoillaan 1100-luvulta lähtien.

Fukuokan tärkein pyhäkkö on kuitenkin 750-luvulta peräisin oleva Kushida-jinja, jonne kuljetaan jättimäisen torii-portin läpi. Pyhäkön vuosittainen Hakata Gion Yamakasa -festivaali paraatilaivueineen levittäytyy heinäkuussa kaupunkiin.

Sumopainijoita voi nähdä lokakuussa sumoturnajaisten aikaan Sumiyoshi-temppelillä, mistä on lyhyt kävelymatka Fukuokan kauneimpaan puutarhaan. Vuonna 1901 hakatalainen kauppias Chikamasa Shimozawazenemon rakensi paikalle huvilan, johon myöhemmin lisättiin teehuone. Toisen maailmansodan jälkeen rakennus toimi majatalona.

Hyvin hoidetussa puutarhassa huokuu rauha, kaupungin häly tuntuu katoavan kuin taikasauvan iskusta. Käyskentelypuutarhan lisäksi ihaillaan teepuutarhaa.

Sammaloituneen kiven alla on pyöreitä kiviä. Se on suikinkutsu. Pikkukiville kaadetaan hiukan vettä ja asetetaan korva onttoa bambukeppiä vasten: maan sisässä olevan ruukun seinämissä kaikuvat vesipisarat synnyttävät suloisen musiikin. Vierailun päätteeksi voi nauttia puutarhanäkymistä matcha-teen ja sievien kakkusten ääressä.

Toinen viehättävä japanilaispuutarha löytyy Ôhori-puiston yhteydestä Fukuokan linnaraunioiden juurelta. Vuonna 1995 valmistunut puutarha toistaa klassisen japanilaisen puutarhan teemoja. Matalat männyt, veden ääni ja miniatyyrivuoret tekevät näkymistä rauhallisen kauniit.

Jos hyvin käy, saattaa nähdä perinteisiin asuihin sonnustautuneen hääseurueen kuvia ottamassa.

Rikas ruokakulttuuri

Fukuoka tunnetaan kulinaristien kaupunkina, Japanin Lyonina. Maut ovat rehtejä ja juurevia. Naapurimaiden Kiinan ja Korean vaikutus näkyy selvästi. Sisälmyksistä valmistettu motsunabe-pata on jatkanut voittokulkuaan muuallekin Japaniin, samoin mentaiko eli chilimarinoitu turskan mäti.

Tyypillisintä Fukuokalle ovat illan hämärtyessä avautuvat yatai-ruokakojut, joita löytää juna-asemien läheisyydestä ja Nakagawa-joen varresta.

Kulkijat istuvat jakkaroille ja tilaavat oluen seuraksi edullisia, mutta herkullisia ruokia, kuten yakitori-kanavartaita, raamenia ja grillattua kalaa.

Sushiravintoloissa pääsee herkuttelemaan Kyushun vesistöissä polskineella kalalla, ja talvikaudella on mahdollista maistaa fugua eli pallokalaa. Taitavissa käsissä myrkyllisestä kalasta on tullut vaaratonta herkkujen herkkua, joka on leikattu liki läpinäkyvän ohuiksi siivuiksi ja aseteltu lautaselle kauniisti. Palan painikkeeksi sopii kylmä sake.

Fukuokan erikoisuuksiin kuuluu myös kirkkaaseen liemeen valmistettu kanakeitto mizutaki. Matalien pöytien ääressä istutaan tatamilattialla, valkoiseen esiliinaan verhoutunut nainen hoitaa ruoanlaiton suoraan pöydässä. Ensin maistetaan lientä, sitten lisätään liha, tofu ja kasvikset. Kanapullat tarjoilija kieräyttää näppärästi ruoanlaittopuikoilla. Juomaksi sopii sake, olut tai alkoholiton kylmä ohratee.

NÄIN SINNE MENNÄÄN

  • Finnair lentää Helsingistä suoraan Fukuokaan toukokuusta lokakuulle. Lento kestää 10 tuntia. Suoria lentoja on myös Tokioon, Osakaan ja Nagoyaan. Tokiosta pääsee shinkansen-luotijunalla Fukuokaan 5–6 tunnissa, lentäen menee pari tuntia. Valmismatkoja Fukuokaan voi tiedustella ainakin Japaninspesialistilta.

Paikallishinnat

  • Vesipullo: 1 euro.

  • Iso olut: 4 euroa.

  • Päivän raamenkeitto: 5 euroa.

Muista

  • Japan Rail Pass -junapassilla matkustaminen on edullista ja helppoa. Passi hankitaan etukäteen Suomesta ja lunastetaan paikan päällä. Koko maan kattavan passin lisäksi tarjolla on erillinen Kyushu Rail Pass, joka kattaa joko koko saaren tai sen pohjoisosan.

  • Junissa, metroissa ja busseissa toimii Pasmo- ja Suica-matkakortit, joihin ladataan arvoa. Korteilla voi maksaa myös pikkuostoksia konbini-kioskeissa ja monissa kaupoissa. Muuten yleisin maksutapa on käteinen. Luottokortit käyvät isommissa hotelleissa ja tavarataloissa.

X