Onko jouluruoka vaaraksi verenpaineelle?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Kuva: Colourbox

1. Mitä vaaraa on korkeasta verenpaineesta?

Korkea verenpaine kuormittaa sydän- ja verenkiertoelimistöä ja lisää aivohalvauksen ja sydäninfarktin vaaraa. Jo verenpainetasolla 140/90 kohtauksen riski on lähes kolminkertainen verrattuna tasoon 120/80. Jos suomalaisten verenpaineen kohoaminen pysyttäisiin kokonaan estämään, ihmiset eläisivät kymmenen vuotta pidempään. Ihmisen luontainen verenpaine on todennäköisesti samaa tasoa kuin luonnonkansoilla, jotka eivät käytä suolaa eli yläpaine tasolla 90 ja alapaine 60–70.

2. Kuinka vakava uhka terveydelle korkea verenpaine on?

Korkea verenpaine on merkittävin ja eniten ennenaikaisia kuolemia aiheuttava tekijä. Mitä korkeampi verenpainetaso on, sitä suurempi on myös uhka. Painetasolla 200/120 tarvitaan hyvin nopeita toimenpiteitä verenpaineen alentamiseksi, sillä hyvin korkeaan verenpaineeseen liittyy välittömiä elämää uhkaavia tiloja, kuten sydämen vajaatoimintaa ja aivotoiminnan häiriöitä. Tasolla 180/110 pyritään verenpaine saamaan kuriin 1–2 kuukaudessa.

3. Ottavatko ihmiset korkean verenpaineen riittävän tosissaan?

Eivät. Noin miljoona suomalaista käyttää verenpainetta alentavaa lääkettä. Kymmenen viime vuoden aikana lääkitystä käyttävien määrä on noussut, koska lääkehoitoa suositellaan aiempaa lievemmin kohonneen verenpaineen hoitoon. Hoidettavien määrän nousu tosin todennäköisesti pysähtyy tai ainakin hidastuu lähivuosina. Maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan jopa kolme neljäsosaa potilaista käyttää verenpainelääkkeitä epäsäännöllisesti.

4. Miksi riskejä ei uskota?

Kun korkeaa verenpainetta hoidetaan lääkkeillä pitkään, riskit näyttävät hämärtyvän. Kyse on myös tiedonpuutteesta, sillä esimerkiksi suolan tärkeimmän ainesosan natriumin liikakäyttöä ei tiedosteta. Tutkimusten mukaan naiset käyttävät 12 kertaa ja miehet 16 kertaa enemmän natriumia kuin mitä elimistö toimintoihinsa tarvitsee. Meillä kuljetaan enemmän hetkellisten ravitsemustrendien mukana kuin eletään pitkäjänteisesti ravitsemussuositusten mukaan.

5. Onko verenpainetta nostavien herkkujen syöminen vaarallista, jos kärsii korkeasta verenpaineesta?

On, jos se on päivästä toiseen toistuvaa syömistä. Elimistöön kertyvä natrium sitoo nestettä, kuormittaa sydäntä ja verisuonia. Pitkäkestoinen suolakuormitus voi aiheuttaa sydämen vajaatoimintaa. Terveelläkin painetaso voi hetkellisesti nousta, tulla turvotuksia ja paino nousta parikin kiloa. Jos heti joulun jälkeen palaa normaaliin ruokavalioon, muutaman päivän herkuttelusta ei yleensä ole haittaa.

6. Pitääkö verenpaineesta kärsivän vältellä jouluherkkuja?

Jos kohonnut verenpaine on kovin hankalahoitoinen, kannattaa suolaisia ruokia, kuten suolakaloja ja kinkkua syödä joulunakin säästeliäästi. Jos ruokaa valmistaa itse, voi vaikuttaa suolan määrään. Verenpainepotilaiden tulisi käyttää suolaa alle viisi grammaa päivässä. Määrään pääsee välttämällä suolaa ja suolaa sisältäviä mausteita ruoanvalmistuksessa ja pöydässä sekä käyttämällä vähäsuolaisia elintarvikkeita. Joulu on vain kerran vuodessa, eikä siitä nauttimisesta ole kenellekään haittaa, jos pysyy kohtuudessa. Hyvän ruoan tuottamalla ilolla on silläkin oma terveysmerkityksensä.

7. Miten suomalaisten verenpaine saataisiin paremmalle tolalle?

Tarvitaan valistusta siitä, että suola on todellinen terveyshaitta. Ravitsemussuosituksia ja valistusta tehokkaammin näyttää toimivan se, että media ja ja television ruokaohjelmat nostavat asian esiin. Kokkiohjelmissa käytetään reilusti suolaa, voita ja kermaa. Mediassa on puolestaan esillä karppaaminen, joka on ymmärretty ruokavalioksi, jossa energia saadaan kovasta rasvasta. Suomalaiset ovat ryhtyneet käyttämään kasviöljylevitteiden sijaan voita ja voi-kasviöljyseoksia, joissa voin osuus on noin 80 prosenttia. E-koodeista metelöiminen on saanut elintarviketeollisuuden korvaamaan lisäaineita osin suolalla. Jopa 80 prosenttia suomalaisten saamasta natriumista tulee elintarviketeollisuuden ja joukkoruokailun käyttämästä suolasta ja vain 20 prosenttia kotikäytöstä.

8. Vaihteleeko hyvä verenpaine iän mukaan?

Olisi ihanteellista, ettei verenpaine nousisi iän mukana ollenkaan. Ikääntymiseen se ei kuulu, vaan natrium on merkittävin syy verenpaineen nousuun. Käytännössä yläpaine saavuttaa huippunsa 75–80 -vuotiaana ja alapaine noin 45-vuotiaana. Jokaisen pitäisi pyrkiä niin hyvään verenpainetasoon kuin mahdollista. Jos ikää on 70 vuotta ja yläpaine 200, suuret valtimot saattavat olla niin jäykkiä, että yläpaineen tilannetta ei pystytä millään enää normalisoimaan, vaan hoitotavoitteessa joudutaan tinkimään.

9. Onko verenpainelääkitys aina elinikäinen?

Mitä korkeampaan verenpaineeseen pyritään vaikuttamaan, sitä enemmän joudutaan tekemään. Jos verenpaine on noussut paljon, onnistuneella elintapojen muutoksella voidaan päästä hoitotavoitteeseen pienemmällä lääkityksellä. Kokonaan lääkkeistä voi elintapojen muutoksella päästä eroon yleensä vain potilas, jonka verenpaine ei ole noussut kovin paljon. Parasta olisi, että vähäsuolaiseen, vähän kovia rasvoja sekä runsaasti vihanneksia ja hedelmiä sisältävään sydänystävälliseen ruokava
lioon tottuisi jo varhaislapsuudessa. Tutkimuksessa on selvinnyt, että ensimmäisen elinvuoden ruokavalio voi heijastua myöhempiin verenpainetasoihin. Jos suolan saanti on varhaislapsuudesta alkaen alle 2–3 grammaa vuorokaudessa, ei verenpaine yleensä iän mukana nouse. Pohjoismainen ravintosuositus on parhaillaan lausuntokierroksella ja siinä esitetäänkin lapsille suositellun suolan vuorokausiannoksen pienentämistä.

10. Miten korkeaa verenpainetta voi alentaa elintavoilla?

Tärkeintä on vähentää natriumin määrää ruokavaliossa. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä runsaasti, sillä niistä saa muun muassa natriumin vastavaikuttajaa kaliumia. Tutkimusten mukaan vähärasvaiset maitotaloustuotteet ja rasvainen kala voivat alentaa verenpainetta. Täysjyväviljaa kannattaa syödä mieluiten puurona. Mitä kuitupitoisempi leipä on, sitä enemmän sen valmistukseen usein käytetään suolaa. Alkoholia kannattaa käyttää korkeintaan kohtuullisesti. Lisäksi tarvitaan vähintään pari tuntia hien nostavaa ja hengästyttävää liikuntaa viikossa. Näillä keinoilla myös paino pysyy kurissa.

Asiantuntijana, Antti Jula, 
tutkimus-
professori, 
sisätautiopin dosentti, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Seura 51/2012

X