Säännöllinen liikunta parantaa vastustuskykyä – Totta vai tarua?

Jaa artikkeliLähetä vinkki
liikunta parantaa vastustuskykyä
Hyväkuntoiset ihmiset säästyvät huonokuntoisia useammin esimerkiksi koronavirustaudin vakavalta muodolta. © istock
Vastustuskyvyn parantaminen ei vaadi huippukuntoa vaan säännöllistä liikuntaa, kertoo liikuntalääketieteen professori Heikki Tikkanen Itä-Suomen yliopistosta.

Liikunta parantaa vastustuskykyä monilla eri tavoilla

Totta. Kun ihminen lähtee liikkumaan, aktiviteetin taso aivoissa ja koko elimistössä kasvaa. Liikkuminen lisää muun muassa energia-aineenvaihduntaa, hormonien eritystä sekä solujen ja molekyylien muodostumista. Lisäksi se kiihdyttää verenkiertoa.

Kaikki nämä asiat ovat vastustuskyvyn kannalta erittäin hyödyllisiä. Tutkitusti tiedetään, että ne auttavat ehkäisemään muun muassa erilaisia infektioita ja syöpiä.

Lue myös: 8 vinkkiä: Näin vahvistat vastustuskykyäsi – tutkitusti!

Vastustuskyvyn kannalta on tärkeää valita juuri oikeat lajit

Tarua. Kaikki liikuntalajit auttavat kehittämään vastustuskykyä. Kestävyyslajit parantavat erityisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa ja voimalajit lihaskuntoa. Molemmat ovat vastustuskyvyn kannalta tärkeitä, ja ne täydentävät mainiosti toisiaan.

Käytännössä täytyy tietenkin ottaa huomioon, että flunssa- tai koronatartunnan saa paljon helpommin sisällä pidettävältä ryhmäliikuntatunnilta kuin yksin ulkona liikkuessa.

Lue myös: Stressistä flunssa? Auttaako punahattu-uute, vitamiinit tai uni torjumaan vilustumisen oireet? Näin lääkäri vastaa 10 kysymykseen

Hyväkuntoiset selviävät flunssasta yleensä muita vähemmällä

Totta. Koronapandemian aikana tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet selvästi, että hyvä fyysinen kunto suojelee vakavalta Covid-19-taudilta. Hyväkuntoiset ensinnäkin saavat vähemmän tartuntoja kuin muut. Jos he kuitenkin sairastuvat, he saavat yleensä huonokuntoisia lievemmän taudin.

Hyväkuntoisuudella ei kuitenkaan tarkoiteta huippukuntoa vaan normaalikuntoa, jolla selviää hyvin arjen askareista ja pystyy ongelmitta kävelemään päivässä vähintään kolmen kilometrin lenkin.

Varsinkin ikääntyneiden kannattaa huomioida, että säännöllinen päivittäinen liikunta saattaa auttaa vastustuskyvyn ylläpidossa huomattavasti.

Lue myös: 8 vinkkiä: Näin vahvistat vastustuskykyäsi – tutkitusti!

X