Äidin arka pulma – ”Miten voin puhua aikuisen lapsen ylipainosta?”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Ylipainosta puhuminen vaatii hienotunteisuutta.
Ylipainosta puhuminen vaatii hienotunteisuutta. © istockphoto
”Olen huolissani aikuisen lapseni ylipainosta. Miten voin kertoa huoleni niin, ettei toinen loukkaannu ja että se johtaa tekoihin?”

Ylipainosta puhuminen vaatii aina hienotunteisuutta. Asian käsittelyyn vaikuttaa paitsi henkilön ikä ja elämäntilanne, myös se, onko ylipainoinen itse huolissaan omasta painostaan.

Jos takana on monta epäonnistunutta laihdutusyritystä, silloin laihduttamisesta puhuminen saattaa ahdistaa. Jos puolestaan asiaa ei koeta tärkeänä, kannattaa yrittää motivoida terveyshyödyillä.

Jo viiden prosentin painonpudotus terveellisellä tavalla lisää merkittävästi vireystilaa ja parantaa jaksamista töissä ­ ja kotona. Jos henkilöllä on ­sairauksia, jo pienikin painon­alenema helpottaa sairauksien oireita ja pienentää riskejä muille kroonisille sairauksille.

Kohti terveellisempiä elämäntapoja

Kun läheinen kertoo aidosti olevansa huolissaan toisen jaksamisesta ja terveydestä, ei tällaista yleensä koeta loukkaavana, toisin kuin suoranaista laihduttamiseen patistamista ja ylipainosta puhumista.

Laihduttamisen sijaan kan­nattaa tavoitella yleisesti terveellisempiä elämäntapoja, ja on tärkeää kannustaa myös mieluisan liikuntaharrastuksen pariin.

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Pirjo Saarnia.

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Pirjo Saarnia.

Kalliit ja epäterveelliset pika- ja valmisruoat kannattaa vaihtaa usein omatekoisiin vähäkalorisempiin ruokiin, jolloin terveys- ja painohyötyjen lisäksi säästetään rahaa. Jos ruoanvalmistus tuntuu vaikealta, tarvitaan läheisen tukea.

Lisääntynyt liikunta, sokeri­herkkujen vähentäminen, kasvisten ja marjojen lisääminen, ruoanvalmistusrasvojen huomioiminen, energiapitoisten juomien vähentäminen ja ruokailun säännöllisyys tuovat hyviä tuloksia ilman varsinaista laihduttamista.

Nopeita tuloksia lupaavia muotidieettejä kannattaa välttää, koska niistä on yleensä pitkällä tähtäyksellä enemmän haittaa terveydelle ja painolle toisin kuin siitä, että tähdätään rennommalla otteella kohti terveellisempiä elämäntapoja.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 10/20.

Lue myös: Elämäntaparemontti edessä? Etene askel kerrallaan – ja pidä nämä vinkit mielessä!

Lue myös: Näin Riitta selätti laihduttajan sudenkuopat – ja laihtui 30 kiloa: ”Kun keskityin syömään oikein, paino vaan tippui – liikuin tai en”

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X