Hittidieetti häätää kansansairaudet

Jaa kaverilleTilaa Seura
© COLOURBOX
Viitenä viikon­päivänä syödään normaalisti, kahtena kituutetaan. Karistaako uusi pätkäpaasto siten kilot, laillistettu ravitsemus­terapeutti Tuula Heikkinen?

Pari paastopäivää viikossa laihduttaa nopeasti.

Tarua. Fyysisesti kevyttä työtä tekevä, jonkin verran liikkuva nainen tarvitsee päivässä noin 2 000 kilokaloria. Pari niukkaenergisellä ruokavaliolla vietettyä päivää laskee hänen painoaan kilon verran kuukaudessa – ellei energiamäärä korvaudu toisina päivinä tarpeeseen nähden liialla syömisellä. Kilo kuukaudessa -vauhti on maltillinen, mutta maltillinen painonpudotus tuo pikakuureja pysyvämmän tuloksen.

Uusi 5:2-dieetti on monelle pussikuureja siedettävämpi tapa karkottaa kilot, sillä siinä paastopäivät eivät seuraa toisiaan. Kaksi päivää viikossa jaksaa kituuttaa, kun tietää, että seuraavana voi syödä normaalisti.

Pätkäpaasto puree kansantauteihin.

Totta. Pätkäpaastossa kahtena viikonpäivänä energiansaanti rajoitetaan 500–600 kilokaloriin, mutta syödään muuten normaalisti. Kalorirajoitus laskee painoa ja sitä kautta veren rasva- ja sokeriarvoja. Laihtuminen tehostaa insuliinin toimintaa kehossa. Muutokset rasva- ja sokeriarvoissa ja insuliinin toiminnassa vähentävät sydän- ja verisuonitautien ja kakkostyypin diabeteksen vaaraa.

Paasto voi altistaa ahmimiselle.

Totta. Toisin kuin erittäin niukkaenergistä eli ENE-dieettiä noudattava, 5:2-dieettiläinen kokee paastopäivinä nälkää. Näläntunteen kautta ajatukset etsiytyvät helposti ruokaan. Vaatii itsekuria, ettei paastoa seuraavana päivänä syö ylen määrin. Kalorirajoitus myös väsyttää ja väsyneenä tulee helposti syötyä liikaa.

Seura 35/2013

X