Japanilainen lean-filosofia antaa vinkkejä arkeen – Miten asioita voisi tehdä helpommin ja keveämmin?

Jaa artikkeli
lean
Arki voi alkaa uuvuttaa, jos kaiken yrittää tehdä aina 10 arvoisesti. Joskus vaikka 8 riittää ihan hyvin. © istock
Arki kevenee ja aikaa säästy. Mitä jokainen voisi oppia japanilaisesta lean-filosofiasta, joka nojaa oppinsa yritysmaailmaan?

Essi ja Kimmo Määttä kirjoittivat Arjen lean -teoksen japanilaisesta filosofiasta ja arjenhallinnassa auttavista keinoista. Näin Essi vastaa kysymyksiin:

Mitä japanilaisesta yritysmaailmasta lähtöisin olevalla lean-­filosofialla tarkoitetaan ja miksi sitä kannattaa soveltaa omassa arjessa?

Lean tarkoittaa suomennettuna helppoutta ja keveyttä, ja tavalliseen arkeen siitä on myös apua. Lean on oman filosofian ja ajattelun muuttamista sekä menetelmiä, miten asioita voisi tehdä helpommin ja keveämmin ja käyttää enemmän aikaa siihen mikä on itselle merkityksellistä.

Moni ylisuorittaa arkea tai ylikäsittelee sitä. Miten tästä tavasta voisi harjoitella eroon?

Tätä voi lähteä pohtimaan sitä kautta, että mikä itsellä on tärkeää tässä elämäntilanteessa? Tekeekö asioita omasta halustaan vai onko erilaiset toimintatavat lähtöisiä esimerkiksi lapsuuden perheestä?

Tarvitseeko kaikkia toimia tehdä aina kympin arvoisesti vai voisiko kahdeksikko riittää arvosanaksi? Missä toimissa voisi laskea rimaa, jolloin kaikkien elämän osa-alueiden ei tarvitse olla täydellisesti.

Arkea voi helpottaa suunnittelemalla etukäteen viikon ohjelmaa ja jakamalla vastuita koko perheen kesken. Hyvä on myös pohtia, missä asioissa arjessa kuluu aivan liikaa aikaa ja miten tätä voisi parantaa?

Miksi jokaisen kannattaisi asettaa henkilökohtaisessa elämässään jonkinlainen tavoite, päämäärä ja millaisia ne voivat olla?

Kun asettaa tavoitteita, tulevat ne helpommin toteutetuksi. Tavoite voi olla esimerkiksi, että arjessa on enemmän tilaa omalle palautumiselle ja lähteä viikoittain varaamaan tälle aikaa.

Tavoite on hyvä, kun se lähtee omista tarpeista käsin – mitä tarvitsee tässä elämäntilanteessa kaikkein eniten?

Miten omia arkirutiineja voi opetella muuttamaan?

Ensi kannattaa pohtia, mihin kaipaa muutosta. Onko tavarat aina hukassa, onko elämässä liian kiire?

Sitten voi lähteä ottamaan käyttöön uusia toimintatapoja, esimerkiksi harjoittelee laittamaan tavarat omalle paikalleen, jolloin aikaa tavaroiden etsimiseen ei kulu.

Tätä uutta toimintatapaa kannattaa harjoitella niin kauan, että siitä muodostuu rutiini eli automaatio. Kannattaa pohtia myös omia edellisiä muutoksia elämässä ja muutoksen kaavaa: miten sain edellisen muutoksen juurrutettua arkeeni?

Miten liiallisesta murehtimisesta voi päästä eroon?

Tähän on varmasti monenlaisia näkökulmia riippuen siitä mistä murehtiminen on lähtöisin. Esimerkiksi stressi saa mielen näkemään enemmän uhkakuvia ympärillä.

Keskitymme kirjassamme siihen, mihin ihminen voi itse vaikuttaa omassa elämässään hallinnan ympyrän kautta. Nämä ovat omat ajattelutavat, asenne ja käyttäytyminen ja näihin voi myös vaikuttaa omassa elämässä. Energiaa ei kannata käyttää asioihin, joihin itse ei voi vaikuttaa.

Lue myös: Liika murehtiminen voi olla uuvuttava noidankehä – Lue 10 neuvoa, joilla pääset eroon turhasta murehtimisesta ja irti huolimyllystä

Joskus esimerkiksi viikkosiivouksen aloittaminen voi tuntua työläältä. Miten siihen ryhtymisestä saisi mielekkäämpää?

Viikkosiivouksen aloittamiseen voi käyttää apuna aikaa. Itseään voi ikään kuin ”huijata” aloittamaan, että siivoaakin vain 10 minuuttia. Kun alkuun on päästy, yleensä siivoamisen jatkaminen on helpompaa.

Miten oman perheen dynamiikkaa ja kommunikaatiota voi lean-filosofian mukaan parantaa?

Kirjassa on tuotu esiin dialogisuus vuorovaikutuksen parantamiseen. Dialogi eroaa tavallisesta keskustelusta siitä, että siinä haetaan yhteistä näkökulmaa asioihin ja ymmärretään, että maailma näyttää aivan erilaiselta toisen ihmisen silmin.

”Arki voi alkaa Uuvuttaa, jos kaiken yrittää tehdä aina 10 arvoisesti. Joskus vaikka 8 riittää ihan hyvin.” © Jenni Oranen

”Arki voi alkaa Uuvuttaa, jos kaiken yrittää tehdä aina 10 arvoisesti. Joskus vaikka 8 riittää ihan hyvin.” © Jenni Oranen

Juttu julkaistu ensi kerran Kotilääkärin numerossa 10/2021.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X