Maltatko rauhoittua löylyissä? – Nappaa rentouttavat vinkit saunomiseen

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Carita Harju puhuu saunan hyötyjen puolesta. © Julia Alakulju
Saunakulttuuri ja saunomalla rentoutuminen on usealle suomalaiselle sisäsyntyistä. Mutta voiko saunasta saada vielä enemmän irti?

Carita Harjun mielestä kyllä.  Saunomiseen vuosien ajan perehtynyt, viidesti viikossa saunova muuramelainen tietokirjailija pohti, kuinka hänelle itselleen ja muille suomalaiselle tuttua ja rakasta saunaa voisi hyödyntää entistä paremmin.

Harju puhuu tietoisen saunomisen puolesta. Hän keksi termin saunafulness, joka on johdettu mindfulness-termistä. Mindfulness merkitsee hetkeen pysähtymistä ja aistien tietoista käyttämistä. Harju toivoo, että sauna koetaan kokonaisvaltaisena kokemuskokonaisuutena.

Harjun mukaan saunominen suomalaista mindfulnessia parhaimmillaan, jossa kiireet, älylaitteet ja maailman murheet unohtuvat.

”Kun maailma tuntuu pandemia-aikana kaatuvan päälle, sauna on paikka, jossa voi hetkeksi pysähtyä ja tehdä tietoisesti itselleen hyvää”, tietokirjailija ja Sauna from Finlandin toimitusjohtaja Carita Harju kertoo.

Joulurauhaa saunasta

Carita Harju kertoo, että suomalaiset malttavat kesämökeillään rauhoituttua saunassa, mutta muulloin ei välttämättä malteta pysähtyä.

Harju on kehittänyt kolme erilaista saunapolkua, jotka kannustavat pidempään viipymiseen saunassa. Polkuja voi myös yhdistellä.

”Polut kattavat ajan ennen saunaa, saunassa olon sekä ajan sen jälkeen. Joulun aikaan sopii rentoutumisen ja mielenhallinnan polku. Joulusaunaan voi yhdistää rentoutumismeditaation.”

Ei pelkkää koivua ja tervaa

Saunassa voi keskittyä myös yhteen aistiin kerrallaan. Viimeksi Carita Harju on innostunut 9-vuotiaan poikansa kanssa saunatuoksuista.

”Laitamme kiukaalle vuorotellen eri tuoksuja ja toinen sitten koittaa arvata, mikä tuoksu saunassa kulloinkin on.”

Harju kertoo, että Suomi pullollaan upeita luonnonmukaisia tuoksuja.

”Täällä on paljon muutakin kuin koivua ja tervaa. Esimerkiksi kataja ja mustikka ovat hyviä ja luonnonmukaisia tuoksuja.”

Kauneuteen ja terveyteen

Harju kulkee itse usein ihon- ja kauneudenhoitoon keskittyvää saunapolkua. Hän muun muassa kuorii ihoaan ja hyödyntää gua sha -kiviterapiaa.

Saunalla on myös tutkitusti myönteisiä vaikutuksia fyysiseen terveyteen. Saunominen on hyväksi iholle ja parantaa muun muassa sydämen ja aivojen terveyttä. Saunassa voi myös huoltaa kehoaan kevyesti venyttelemällä.

Harjun omat seitsemänkymppiset vanhemmat antoivat Harjun Saunafulness-kirjasta suoraa ja myönteistä palautetta kolmannesta, terveyteen keskittyvästä kehonhuollon ja palautumisen polusta.

”He olivat iloisesti yllättyneitä, kuinka paljon terveysvaikutuksia saunalla onkaan.”

Saunalla on useita terveysvaikutusia. Myös iho hyötyy saunasta. © Julia Alakulju

X