Totta vai tarua: Voiko uimahallin kloori saada ihon jopa kihelmöimään ärsytyksestä?

Jaa artikkeliLähetä vinkki
© iStock
© iStock
Kloori voi ärsyttää herkkää ihoa ja limakalvoja. Yleisen harhaluulon mukaan vesi kuivattaa ihoa, tämä ei ole totta. Atoopikollekin uiminen sopii hyvin.

Iholle jäävä kloori voi reagoida voiteiden, puhdistusaineiden ja ihovoiteiden kanssa

Totta. Kutinana ja ihon kuivumisena tuntuvat reaktiot ovat useimmille uimahallin käyttäjille olemattomia tai lieviä. Suomessa pyritään siihen, että allasveden klooripitoisuus voidaan pitää mahdollisimman alhaisena mutta kuitenkin mikrobien torjunnan kannalta riittävänä.

Tärkeimpänä seikkana tämän toteutumiseksi on uimareiden henkilökohtaisen hygienian hoitaminen. Ennen altaaseen menoa tulee peseytyä huolellisesti, jotta iholle sitoutuneen kloorin ja kemikaaliyhdistelmien määrä olisi mahdollisimman pieni. Kemikaaleja tarttuu vähiten puhtaalle iholle. Uinnin jälkeen peseytyminen on tietysti myös tärkeää.

Ahkera uimahallissa uiminen saa ihon kuivumaan ja kihelmöimään

Tarua. Vaikka uimahallissa kävisi monta kertaa viikossa, altistus kloorille on yhtä turvallinen. Huolellinen peseytyminen ennen ja jälkeen uimisen on kaiken A ja O.

Yleisen harhaluulon mukaan vesi kuivattaa ihoa. Tämä ei ole totta, vaan uiminen ja sen jälkeen ihon rasvaaminen voi jopa auttaa palauttamaan kuivan ihon kosteustasapainon.

Lue myös: Totta vai tarua: Voiko uimahallien allasvesien kloori ärsyttää hengitysteitä?

Atoopikon ei kannata uida uimahallissa

Tarua. Monet atoopikot voivat harrastaa uintia normaalisti. Kuten kaikilla muillakin, huolellinen peseytyminen ennen ja jälkeen uinnin ja atooppisen ihon hoitaminen ovat tärkeitä toimenpiteitä, jotta iho pysyy kunnossa.

Allergia-, iho- ja astmaliiton mukaan atoopikko voi käydä uimahallissa 1–3 kertaa viikossa.

Asiantuntijana Suomen Uimaopetus- ja Hengen­pelastusliiton koulutussuunnittelija Anneli Toivonen

Lue myös: Näin saat vesijuoksuun lisää tehoa eri tekniikoilla ja välineillä – ”Vesijuoksu on hyvä apu painonhallintaan”

Lisää vesijuoksuun tehoja eri tekniikoilla ja välineillä

Vesiliikunta on hyvää treeniä! Vesijuoksuun saa lisää tehoja eri tekniikoilla ja välineillä. © Tommi Tuomi / Otavamedia © Tommi Tuomi / Otavamedia

X