Kärsitkö korkeasta verenpaineesta? Kaikki liikunta ei ole hyväksi!

Jaa kaverilleTilaa Seura
Sopiva liikunta auttaa verenpaineesta kärsivää. © colourbox
Liikunta on tehokkaampi troppi korkeaan verenpaineeseen kuin useat lääkkeet, kertoo Tommi Vasankari UKK-instituutista. On kuitenkin lajeja, joita kannattaa välttää.

Liikunta alentaa verenpainetta

Totta. Liikunta sekä ennaltaehkäisee että alentaa korkeaa verenpainetta kaikenikäisillä. Monilla interventiotutkimuksilla on pystytty osoittamaan, että vähäinenkin määrä liikuntaa vaikuttaa verenpaineeseen. Jo kahden ja puolen tunnin reipas kävely viikossa tai vastaavan rasituksen kestävyysliikunta jaettuna useaan kertaan viikossa alentaa korkeaa verenpainetta. Liikuntasuorituksen aikana verenpaine nousee, mutta muina vuorokauden tunteina verenpaine laskee.

Lajilla on väliä verenpainepotilaalle

Totta. Parhaimpia lajeja verenpainepotilaalle ovat reipas kävely, pyöräily, soutu, hölkkääminen ja talvella hiihto. Nämä lajit ovat rauhallisia, eivätkä ne vaadi maksimaalista ponnistusta. Samalla liikunnanaikainen akuutti korkea verenpaine pysyy kohtuullisena henkilölle, jolla on jo valmiiksi verenpaine koholla. Isojen painojen nostamista ja kuntosaliharjoittelua, jossa tehdään pitkään kestäviä staattisia jännityksiä ja pitoja, ei voi suositella verenpainepotilaalle. Tämä vaatii maksimaalista ponnistusta, jota kannattaa välttää korkean verenpaineen vuoksi.

Lääkkeet ovat liikuntaa tehokkaampia

Tarua. Liikunnan aiheuttama verenpaineen ylä- ja alapaineen lasku ovat samaa tasoa, joka saattaa olla usein jopa parempi, kuin mitä verenpainelääkkeillä saadaan aikaan. 1990-luvulla tuli markkinoille uusia lääkkeitä, jotka pystyvät samoihin lukemiin, joten liikunnalla on hyvä vaste verenpainelääkkeeksi.

X