Kehittääkö yhdellä jalalla seisominen tasapainoa? Kokeile ja ylläty

Jaa kaverilleTilaa Seura
jooga
Hyviä tasapainoa kehittäviä lajeja ovat muun muassa jooga ja pilates. © Colourbox
Tasapainoa voi harjoittaa helpoilla kotiharjoituksilla ja monipuolisella liikunnalla, kertoo OMT-fysioterapeutti Matti Hänninen.

Tasapaino säästää loukkaantumisilta.

Totta. Tasapainolla on loukkaantumisia ehkäisevä vaikutus varsinkin silloin, kun kyse on uusiutuvista loukkaantumisista. Hyvä tasapaino ei kuitenkaan ole ainoa tapa ehkäistä loukkaantumista. Kehoa voi valmistaa tuleviin haasteisiin hyppyharjoituksilla tai äkillisillä suunnanmuutoksilla. Myös keskivartalon syvien lihasten voimistaminen lisää kehonhallintaa.

Hyvä tasapaino on synnynnäistä.

Tarua. Tasapaino kehittyy lapsuuden ja nuoruuden aikana, kun ihminen alkaa hahmottaa omaa kehoaan ja tuntea sitä paremmin. Mitä monipuolisempaa leikkiä ja liikuntaa arkeen lapsena kuuluu, sitä paremmaksi tasapaino muovautuu. Huonoa tasapainoa voi parantaa aikuisenakin harjoittamalla sitä säännöllisesti.

Yhdellä jalalla seisominen kehittää tasapainoa.

Totta. Kaikki tasapainoelintä vahvistava toiminta parantaa tasapainoa. Tasapainon lisääntyessä yhden jalan haastetta voi kasvattaa eri tavoin: hyppimällä paikoillaan tai edestakaisin, kurkottamalla vaaka-asentoon, heittämällä samanaikaisesti palloa tai seisomalla tasapainolaudan päällä. Oma lähtötaso kannattaa ottaa harjoittelussa huomioon. Epätasaisessa maastossa liikkuminen on yksi helpoimpia keinoja parantaa tasapainoa. Tasapainoa harjoittaviin liikuntalajeihin lukeutuvat muun muassa jooga, pilates ja trampoliinilla hyppiminen.

X