Kesä ja uni – Onko valoisan ajan lyhyemmistä yöunista haittaa terveydelle?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kesä ja uni
Valoisa kesä heikentää monen suomalaisen yöunia. © iStock
Mitä tapahtuu, jos nukkuu liian vähän? Kesä ja uni herättävät pohtimaan vähäisempien yöunien vaikutusta terveydellä. Näin lääkäri vastaa.

Kesä ja uni pohdituttaa. Kesällä oma unentarpeeni vähenee parilla tunnilla talveen verrattuna eli nukun keskimäärin kuusi tuntia. Onko tästä vähäisemmästä unimäärästä haittaa? Jaksan kyllä kesällä ihan hyvin, enkä malttaisi tuhlata valoisaa kesää nukkumiseen. -Lissu

Uni on keskeinen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä ylläpitävä tekijä. Se on välttämätöntä aivojen ja elimistön palautumiselle. Uni koostuu noin puolentoista tunnin mittaisista vaiheista. Erityisesti syvä uni ja niin sanottu vilke- eli REM-uni ovat niistä tärkeimmät.

Kesä ja uni – Miten tärkeä on vuorokausirytmi?

Aivojen biologinen kello ohjaa elimistöä vuorokausirytmiin, jonka mukaisesti myös uni määräytyy. Vuorokausirytmiä ylläpitää etenkin aivojen aistima ympäristön valoisuus. Tämän vuoksi voimakas vuodenaikaan sidottu valoisan ajan vaihtelu vaikuttaa myös unen pituuteen.

Unen tarve on hyvin yksilöllistä. Ei ole olemassa yhtä ihanteellista vuorokautista unen määrää. Noin joka kymmenes suomalainen tarvitsee unta alle kuusi tuntia vuorokaudessa, ja noin joka kymmenennellä unen tarve on yli yhdeksän tuntia vuorokaudessa.

Jos ihminen on herätessään virkeä, eikä univelkaa kerry, unen määrä on ollut riittävä.

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Jaakko Halonen.

Asiantuntijana yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 7/21.

Lue myös: Luulitko, että kesällä pärjää vähemmillä unilla? Tämä on totuus nukkumisesta ja unentarpeesta

Lue myös: Professori Timo Partonen tutkii unta ja unihäiriöitä – ”Kaikki lähtee siitä, että tunnistaa oman unentarpeensa”

unitutkija timo partonen

kotilääk Kesän valossa uni usein karkaa. Unitutkija Timo Partosen ei kuitenkaan yleensä tarvitse houkutella nukkumattia. © Tommi Tuomi / Otavamedia

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X