Kärsitkö jalkavaivoista, luupiikistä, vaivaisenluusta tai polvisärystä? Näillä ortopedin vinkeillä huolehdit jalkojesi terveydestä

Jaa kaverilleTilaa Seura
Jalkavaivat ja jalkasäryt vaivaavat monia.
© iStock
Ortopedi Tapio Kallio ei tyrmää korkokenkiä. Niistä jalkavaivainen saa yllättävästi apua.

1. Millaisia kenkiä pitäisi käyttää, kun nilkka kääntyy sisäänpäin?

Nilkan linttaaminen eli ylipronaatio on yleisin alaraajavirhe. Jos nilkka linttaa ja siitä aiheutuu ongelmia, pitäisi käyttää jämäkkää kenkää, jossa on tukeva kantakuppi.

Lisäksi kengän pohjan pitää olla pituussuunnassa kiertojäykkä niin, että jalka ei pääse liiaksi kiertymään. Päkiän kohdalla pohjan on kuitenkin hyvä antaa myöten päkiän taivutusliikkeelle.

2. Entä jos on muita vaivoja, kuten kantapään luupiikki, vaivaisenluu tai polvikipuja?

Perusperiaate on se, että jos on jalkavaivoja, kannattaa käyttää sekä liikuntaa harrastaessa, töissä että vapaalla hyviä jämäköitä kenkiä, joissa on tukeva kantakuppi ja jotka ovat kiertojäykkiä.

Luupiikki on kantakalvon tulehdus, joka johtuu siitä, että jalkaterä kiertyy liikaa pituussuunnassa. Silloin jalkapohjassa oleva kantakalvokin kiertyy ja kiristyy väärin. Myös vaivaisenluun taustalla on usein jalkaterän sisäsyrjän liikakuormitus. Polven etuosan rasitusvammojen syy löytyy sekin usein jalkaterästä tai nilkasta, kun jalka linjautuu värin.

3. Ovatko oikeanlaiset kengät siis ratkaisu jalkavaivoihin?

Kyllä ja ei. Ne ovat osa kokonaisuutta. Hoitoon pitäisi aina kuulua ammattilaisen tekemä tutkimus, jotta selviää, mikä aiheuttaa kipua tai rasitusvammoja jaloissa.

Useimmiten syynä on alaraajan linjausongelma, joka johtuu lihaskireyksistä tai -heikkouksista säären ja pakaran alueella. Näitä hoidetaan lihasharjoitteilla. Hyvän tuloksen saamiseksi jumpan on kuitenkin oltava pitkäkestoista ja säännöllistä.

Tukevat jalkineet ja tarvittaessa tukipohjalliset tuovat yleensä välitöntä helpotusta.

4. Mutta eivätkö tukevat kengät laiskistuta jalkaa?

Aikoinaan peloteltiin, että jalka veltostuu, jos kenkä on jämäkkä ja että lapsille voi tulla pullajalat. Nämä eivät pidä paikkaansa.

Jos ihminen liikkuu paljon jaloillaan ja kuormittaa niitä, hän voi huoletta käyttää tukevaa kenkää. Ei ole vaaraa, että jalat passivoituisivat.

5. Tukipohjalliset nyt ainakin laiskistuttavat vai mitä?

Moni ajattelee, että pohjalliset passivoivat ja aiheuttavat jopa rasitusmurtumia. Tämä pitääkin paikkansa, kun puhutaan vanhanaikaisista koppurapohjallisista, jotka eivät jousta.

Nykyaikaiset, dynaamiset tukipohjalliset ovat joustavia ja antavat jalan omille lihaksille mahdollisuuden tehdä työtä. Niiden avulla jalka liikkuu niin kuin sen on tarkoitettu – ylös ja alas mutta ei sivuille.

Hyvä pohjallinen opettaa jalkaterän omia lihaksia, ja jokainen askel on jumppaa. Kun jalka vahvistuu, pohjallisista pääsee eroon.

Tukipohjallinen on hyvä renki, mutta huono isäntä. Sillä ei voi korjata kaikkea, mutta se on hyvä apuväline.

6. Mistä hyviä tukipohjallisia saa?

Fysioterapeuteilla on usein hyvä näkemys jalan liikkuvuudesta ja toiminnallisuudesta. He osaavat ajatella syy-seuraussuhteita ja näkevät, mistä jalan kivut ja rasitusvammat saattavat johtua. Siksi he osaavat yleensä valmistaa juuri kyseiselle henkilölle sopivat pohjalliset.

Kenkäkaupoissa on myös myynnissä valmiita, ohuita citypohjallisia, jotka saattavat riittää ensiavuksi.

Mitä pahempia ongelmia jalkojen kanssa on, sitä järjestelmällisemmin pohjallisia pitäisi käyttää kaikissa kengissä.

7. Pitäisikö silti kokeilla paljasjalkakenkiä jalkojen aktivoimiseksi?

Erilaisten vapautta tarjoavien jalkineiden ajatus on kaunis. Niiden idea on, että nilkkaa ja jalkaterää ei tukahduteta, vaan annetaan niille vapaus tehdä työtä ja vahvistua.

Urbaanissa ympäristössä elävä nykyihminen liikkuu kuitenkin kimmoisten mäntykankaiden sijasta pääasiassa kovalla asfaltilla ja betonilla. Ohutpohjaisissa, vähän tukea tarjoavissa kengissä jalka väsyy, ja voi tulla ongelmia.

Tietysti, jos on terveet ja kivuttomat jalat, voi käyttää millaisia kenkiä haluaa.

8. Voivatko vapautta tarjoavat jalkineet aiheuttaa vahinkoa?

Näen vastaanotollani ihmisiä, jotka ovat innostuneet vapausjalkineista, käyttäneet niitä liikaa ja saaneet jopa rasitusvammoja.

Tällaisten kenkien käyttö on annoskysymys. Niihin totuttautuminen on aloitettava muutamasta minuutista ja vaatii hurjan paljon työtä, että niiden kanssa kestää edes tuntia.

Ortopedi selvittää jalkasäryn syyt.

© iStock

9. Sopivatko korkokengät jalkavaivaiselle?

Korkokengät eivät ole lainkaan niin pahat kuin ajatellaan. Jos ongelmana on ylipronaatio, korkokenkä on hyvä vaihtoehto. Se nimittäin pakottaa kantapään linjautumaan oikein, jolloin nilkka ja polvi kuormittuvat oikealla tavalla.

En haluaisi antaa mitään senttirajoja, vaan koron korkeuden voi jokainen päättää itse. Harvoinhan korkokengillä seistään vuorokauden ympäri.

Aika moni nainen, jolla on jalkavaivoja, on tehnyt intuitiivisesti oikean ratkaisun ja siirtynyt ballerinoista korkokenkiin.

10. Mutta eikö korkokengistä tule vaivaisenluu?

En ole nähnyt missään sellaisia tutkimuksia, jotka yhdistäisivät korkokengät ja vaivaisenluun. Liian ahdas kengän kärjen muotoilu voi toki altistaa vaivaisenluulle.

11. Auttaisiko kantapään alle laitettu korotus jalkavaivoissa?

Ei. Näitä näkee aika usein, että kantapää- ja akilleskipuja lähdetään ratkaisemaan sillä, että pannaan kengän sisälle kantakorotus. Se on huono ratkaisu, sillä jalkaterä muuttuu kiikkerämmäksi ja se voi pahentaa vaivoja.

Ongelmana ei yleensä ole iskunvaimennuksen puute, vaan väärin kuormittuminen.

12. Voiko myös ikääntyvän jalan vaivoja hoitaa oikeanlaisilla kengillä?

Ilman muuta. Ikääntyessä jalkaterän ja jalan lihakset ja jänteet usein heikentyvät, eivätkä jaksa enää samalla tavalla tukea askellusta. Tästä voi seurata monenlaisia ongelmia, joita ei ole aiemmin ollutkaan.

Taas sama resepti: lihaksia on vahvistettava, mutta hyvät kengät ja tukipohjalliset ovat nopea keino hienosäätöön.

Asiantuntijana ortopedian ja liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tapio Kallio, Terveystalo.

X