Kunto voi kohota vielä kuusikymppisenäkin – näin se onnistuu

Jaa artikkeli
liikunta
Kestävyyskunto kohenee ja pysyy yllä, kun liikkuu kolme kertaa viikossa. © 123rf
Kestävyyskuntoaan voi parantaa, vaikka ei olisikaan enää nuoruuden fyysisessä vedossa.

Kuntoa voi testata erilaisilla mittareilla.

Totta. Cooperin testi on hyvä kestävyyskunnon arvioija, mikäli pystyy juoksemaan koko 12 minuuttia tasaisella vauhdilla. Kaikki eivät tähän kuitenkaan pysty. Huonokuntoiselle parempi kestävyyskunnon mittari on kävelytesti. UKK:n kävelytestissä kävellään kaksi kilometriä. Testi sopii henkilölle, jolla ei ole kävelyä rajoittavaa vammaa.

Kuusikymppisen kunto ei enää parane.

Tarua. Jos ajatellaan eläkkeelle jäävää 60-vuotiasta, jolla ei ole töissä ollessaan ollut aikaa liikunnalle, niin hän voi vielä parantaa kestävyyskuntoaan. On lohdullista, että kehon potentiaali säilyy vanhuuteen asti. Kun liikunta syystä tai toisesta jää tauolle, niin keho unohtaa liikunnalliset saavutuksensa nopeasti, kunto alkaa kuitenkin kohentua nopeasti, kun harjoittelu alkaa uudelleen.

Lempilaji on paras kunnon kohottaja.

Totta. On tärkeää löytää oma laji ja liikkua säännöllisesti. Kolme kertaa liikuntaa viikossa kohentaa ja ylläpitää kestävyyskuntoa. Jos olet heikkokuntoinen, pienelläkin kuormitusteholla tulee nopeasti tuloksia. Aluksi voi liikkua viisitoista minuuttia kerrallaan ja vähitellen lisätä liikkumisaikaa. Nivelvaivaisille pyöräily, soutu ja vesiliikunta sopivat parhaiten. Olemme siitä hyvässä asemassa, että meillä on Suomessa hyvät liikuntamahdollisuudet.

X