Oletko kuusikymppinen nainen? Näin saat lisää energiaa ja voimavuosia vaivoista huolimatta

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kuusikymppisen toimintakyky ja jaksaminen riippuvat ravinnosta enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Kuusikymppisen toimintakyky ja jaksaminen riippuvat ravinnosta enemmän kuin koskaan aikaisemmin. © istockphoto
Eläkevuosiin ladataan herkästi liikaakin toiveita. Risteilyt ja reissut, juhlat ja sirkushuvit ovat ohikiitäviä hetkiä – aktiivinen eläkeikä koostuu enimmäkseen muusta.

VIRTAA VIE: Eläkevuosien lähestyminen. Kuusikymppinen on kokenut ja osaava työntekijä – hän osaa, ja häntä tarvitaan. Nyt on tärkeää pitää huolta työkyvystä, työssä ­jaksamisesta ja työergonomiasta, jotta paukut riittävät suunniteltuun eläkeikään ­saakka.

Tässä iässä moni alkaa syödä ensimmäistä lääkettään – joitakin vaivoja ja orastavia oireita voi jo ilmaantua. Älä anna sen masentaa! Elintapojen ja hyvän hoidon avulla sairastumista voidaan siirtää myöhemmälle iälle tai ehkäistä jopa kokonaan.

Jaksaminen riippuu ravinnosta enemmän kuin koskaan aikaisemmin

Ikäkausi on valtava koetinkivi hyvälle ruokavaliolle: työpaikkalounaat jäävät taa, ja kotonakin viiden litran perhekattilat siirretään yläkaappiin.

Hurraa, kahvilat kutsuvat! Villi ja vapaa kahvi- ja leivosdieetti on kaksiteräinen miekka, sillä toimintakyky ja jaksaminen riippuvat ravinnosta enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Tee aterioita valmiiksi pakastimeen, käytä puolivalmisteita ja hyödynnä eläkeläisten lounastarjouksia paikoissa, joissa voit syödä lautasmallin mukaan.

Nyt liikunta on lääke

Tässä iässä fyysinen suorituskykysi on jo jonkin verran laskenut. Monilla ikäisilläsi on jokin tuki- ja liikuntaelinten vaiva, kuten polven tai lonkan kiputila. Tarvitset lääkkeeksi liikuntaa! Se voitelee niveliä ja ylläpitää lihasvoimaa. Mitä vahvemmat lihakset, sitä paremmin ne tukevat niveliä ja ehkäisevät kipuja.

Ensimmäisinä eläkevuosina moni lisää liikkumista, mutta parin vuoden jälkeen hyvä trendi yleensä katkeaa. Oman liikuntalajin löytäminen on nyt ykköstavoitteesi: kun löydät sen, mistä pidät ja mitä haluat tehdä, voit ylläpitää suorituskykyäsi vielä pitkään. Pysyt myös vireänä ja parannat unen laatua.

Vaikka aloittaisit liikkumisen vasta nyt, ehdit vielä pienentää monien sairauksien riskiä.

Älä unohda sosiaalisia suhteita

Suuntaa ajatuksia työuran jälkeiseen aikaan. Miltä päivien sisältö näyttää, kun työssä vietetty aika jää pois?

Sosiaalinen aktiivisuus on merkittävästi yhteydessä terveyden ja hyvinvoinnin kokemukseen, kun taas yksinäisyys ja sosiaalisten kontaktien puute kasvattavat masennuksen, passiivisuuden ja ennenaikaisen raihnaistumisen riskiä.

Kuusikymppinen nainen – Tee edes tämä!

Eläkevuosiin ladataan herkästi liikaakin toiveita. Risteilyt ja reissut, juhlat ja sirkushuvit ovat ohikiitäviä hetkiä – aktiivinen eläkeikä koostuu enimmäkseen muusta.

Mieti, millainen elämä tukisi sinulle itsellesi tärkeitä arvoja. Hakeudu yhteisöihin, yhdistyksiin ja vapaaehtoistöihin, anna hyvän kiertää ja salli toistenkin nauttia siitä, missä olet taitava.

Neuvoja ja vinkkejä aktiivisempaan arkeen antoivat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntijat: kansanterveystieteen dosentti, LitM Katja Borodulin, gerontologian ja kansanterveyden dosentti, TtT Jenni Kulmala sekä psykologi Emma Hietarinta.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 8/20.

Lue myös: Näin nousee kuusikymppinen kirjailija katonrajaan – kehonsa kanssa ikänsä kamppaillut Virpi Hämeen-Anttila saa nyt nautintoa kiipeilystä

Kirjailijana ja tutkijana tunnettu Virpi Hämeen-Anttila on harrastanut seinäkiipeilyä muutaman kuukauden. Lapsena hän rakasti kiipeilyä, kunnes putosi ja loukkasi selkänsä.

Kirjailijana ja tutkijana tunnettu Virpi Hämeen-Anttila on harrastanut seinäkiipeilyä muutaman kuukauden. Lapsena hän rakasti kiipeilyä, kunnes putosi ja loukkasi selkänsä.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X