Melatoniini nopeuttaa nukahtamista

Jaa artikkeliTilaa Seura
© COLOURBOX
Osalla ihmisistä melatoniini menettää tehonsa pitkäaikaiskäytössä, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen.

Melatoniini auttaa uniongelmiin kerta-annoksena unilääkkeen tavoin.

Tarua. Melatoniinista ei ole apua, jos henkilöllä on tarve nukahtaa heti. Se nopeuttaa nukahtamista keskimäärin 3–4 minuutilla. Valmistetta kannattaa käyttää ainakin kuukauden ajan ja ottaa tabletti peräkkäisinä iltoina aina samaan aikaan. Kovin pitkistä kuureista ei ole aina hyötyä, koska osalla ihmisistä melatoniinin vaikutus lakkaa pitkäaikaiskäytössä.

Säännöllinen nukkumaanmenoaika auttaa elimistön omaa melatoniinin tuotantoa.

Totta. Säännöllinen unirytmi pitää elimistön sisäisen kellon tasapainossa. Tämä vaikuttaa muun muassa melatoniinin tuotantoon. Kellonajoilla ei ole väliä. Säännöllisesti yötyötä tekevä voi nukkua yhtä hyvin kuin päivätyöläinenkin. Ennen nukkumaanmenoa kannattaa välttää kirkkaassa yleisvalossa tai auringonpaisteessa oleskelua, sillä valo estää melatoniinin tuotannon.

Melatoniinitablettien käytön voi aloittaa itsenäisesti.

Totta. Melatoniini on luokiteltu ravintolisäksi, joten jokainen voi ostaa sitä kaupasta ilman reseptiä. Resepti vaaditaan vain, jos haluaa pitkäaikaisvaikutteista melatoniinia, joka on yli 55-vuotiaille käytettävä lääkevalmiste.

Seura 07/2014

X