Mustikka laajentaa verisuonia ja estää verihiutaleiden sakkaantumista – Kuinka paljon sitä pitää syödä, että saa superfoodin terveyshyödyt?

Jaa kaverilleTilaa Seura
© istock

Paljonko mustikkaa pitää syödä, että saa terveyshyödyt?

Mustikkaa ylistetään terveyspommiksi ja superfoodiksi, mutta mikä siitä oikein tekee terveellisen? Ravitsemusterapeutti Marja Ruuti kertoo myös, paljonko mustikkaa pitää syödä, että saa terveyshyödyt.

 

Mikä tekee mustikasta terveellisen?

Mustikassa on antosyaania, joka antaa sille sinisen värin. Antosyaani laajentaa verisuonia ja estää verihiutaleiden sakkaantumista. Antosyaanin on todettu olevan erityisen hyväksi aivoterveydelle ja sydämelle.

Antosyaani kuuluu flavonoideihin, joita on kaikissa marjoissa ja vihanneksissa. Flavonoidit muun muassa ehkäisevät hiljaista tulehdusta, joka on monien syöpien, diabeteksen sekä sydän- ja verisuonisairauksien taustalla.

Mustikassa on myös kuituja ja muun muassa C- ja E-vitamiinia.

 

Kuinka paljon mustikkaa pitää syödä, jotta saisi terveysvaikutuksia?

Marjoja, on se sitten mustikkaa tai vaikkapa puolukkaa, pitäisi syödä 2–3 desilitraa päivässä, jotta terveysvaikutus olisi merkittävä. Kaikista tärkeintä on ruokavalion kokonaisuus – se että syö monipuolisesti. Jos syö muuten mitä sattuu, 3 desiä mustikoita päivässä ei riitä korvaamaan ruokavalion puutteita.

 

Ovatko mustikat terveellisimmillään tuoreena?

Kyllä, mutta myös pakastettu mustikka on tehokas varsinkin, jos se pakastetaan nopeasti keräämisen jälkeen. Antosyaani voi jopa lisääntyä pakastettaessa. Myös kuivaus on hyvä keino säilyttää mustikan terveysteho. Kuumennettaessa antosyaanit taas vähenevät.

 

X