Näin uneton sai avun: ”Mielikuvaharjoitus toimii, vaikka se tuntuu hassulta.”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Uniterapia auttoi Marja Ylösmäkeä tulemaan toimeen unettomuutensa kanssa. © tommit tuomi
Marja Ylösmäki tekee töitä vapaana kääntäjänä. Huonouniselle säännöllinen päivätyö olisi hankalaa.

Marja Ylösmäki, 62, nukahtaa tyypillisesti puoli kahdeltatoista yöllä neljäksi tunniksi. Sen jälkeen hän valvoo tunnin tai pari ja nukkuu sitten saman verran, kunnes on aika herätä aamuun – kaikkea muuta kuin levänneenä.

Tähän havahduin

Kuusi vuotta sitten toinen veljistäni sairastui syöpään ja menehtyi, ja minä menetin yöuneni. Nukuin ehkä kaksi kolme tuntia yössä. Hain apua psykiatrilta, joka diagnosoi minulla keskivaikean masennuksen ja unettomuuden. Hän määräsi minulle masennuslääkityksen. Lääke oli niin sanottu vanha masennuslääke, jota käytetään myös unettomuuden hoidossa. Se tepsi. Muutaman vuoden nukuin melko hyvin, vaikkakin pätkissä.

Vuosien varrella lääkeannosta pienennettiin, ja kaksi vuotta sitten lopetin vähitellen lääkkeen käytön. Uniongelmat tulivat takaisin: nukahdin vaivatta, mutta unta ei riittänyt kuin muutamaksi tunniksi. Hoidin mieltäni psykoterapialla. Unettomuuteen lähdin hakemaan apua yksityiseltä uniklinikalta ja unilääketieteeseen perehtyneeltä lääkäriltä.

Vastaanotolla

Minulle asennettiin uniklinikalla laitteet kotona tehtävää, vuorokauden mittaista unirekisteröintiä varten. Tutkimus toistettiin puolen vuoden kuluttua. Diagnoosikseni tuli ei-elimellinen unettomuus. Rekisteröinneissä huomattiin, että elimistöni stressitaso ja sydämeni syke olivat yöllä hyvin korkeat, ja sain sykettä rauhoittavan lääkkeen.

Lääkäri selitti oireitani traumalla, suurella menetyksellä. Itse uskon, että syy tutkimuksen aikaiseen stressiin oli laitteessa ja siitä lähtevissä piuhoissa: minulle niiden kanssa nukkuminen aiheutti hetkellisen stressin. Ongelmani oli unettomuus eikä stressi, ja unettomuudesta seurasi lisää haittaa: vuosi sitten minulla todettiin sydämen rytmihäiriö ja sykettä rauhoittavan lääkkeen annos tuplattiin.

Näin minua hoidettiin

En ole nukkunut kuuteen vuoteen yhtään kokonaista yötä. Viimeiset kaksi vuotta olen ollut aika väsynyt. Viime syksynä jaksoin silti lähteä mukaan unettomille tarkoitettuun ryhmäterapiaan, univalmennukseen. Ryhmässä oli kuusi osallistujaa, ja kävimme luottamuksella läpi jokaisen tarinan. Jokaisella kerralla saimme kotitehtäviä, kuten mielenhallinta-, mielikuva- ja rentoutumisharjoituksia.

Alussa mielikuvaharjoitukset tuntuivat hassuilta. On järjenvastaista, että huolet kaikkoaisivat jonnekin, kun ne laittaa vaahteranlehdelle ja antaa lehden tuulen vietäväksi. Mutta ihme ja kumma, harjoitukset toimivat. Ne toimivat, kun niihin asennoituu kokemuksena, eikä yritäkään ymmärtää mekanismeja niiden taustalla.

Tässä ja nyt

Teen säännöllisesti myös oivamieli.fi-sivuston harjoituksia. Kerran päivässä rentoutan niiden avulla itseni totaalisesti. Niistä on apua väsymykseen, ja siihen hetkeen, kun yöllä uni katkeaa enkä tiedä, koska se jatkuu. Niistä on apua myös suruun. Kuuden vuoden aikana olen menettänyt isäni, toisenkin veljen ja hänen vaimonsa.

Unettomuuteen apu löytyy, mutta siihen ei ole parantavaa lääkettä. Vastaan taistelu ei auta, oma unettomuus on hyväksyttävä. Kun valvon, en kauhistele, vaan teen myötätuntoharjoituksen. Puhun itselleni kauniisti: en ole huono ihminen, vaikka uni tällä kertaa katkesikin. Elämäni on nyt tällaista, ja sopeudun siihen.

Unettomuus alkoi eron jälkeen

Unettomuus vaivaa ylikierroksilla olevaa kehoa

Naapurikin valvoo

  •  Kyselytutkimusten mukaan joka kolmas suomalainen kärsii huonosta unesta vähintään kolmena yönä viikossa.
  • ”Syitä huonoon uneen ovat häiriöt vuorokausirytmissä, elintavat sekä kehon ja mielen stressi, kuten erilaiset elämän kriisit ja vastoinkäymiset”, PSGT-somnologi, uniterapeutti Susan Pihl Uniliitosta sanoo.
  • Huonounisuus kuuluu joihinkin elämänvaiheisiin, ja se kannattaa hyväksyä. Jos taistelee sitä vastaan, nukkuu entistä huonommin. Jos unettomuus vie voimat, kannattaa hakeutua tutkimuksiin: joskus takana on elimellinen sairaus.
X