Oletko nainen 50+? Näin elät terveellisemmin ja kanavoit energiasi – Lue vinkit aktiiviseen arkeen

Jaa artikkeliTilaa Seura
Lihasvoiman hupeneminen alkaa tuntua jaksamisessa.
Lihasvoiman hupeneminen alkaa tuntua jaksamisessa. © istockphoto
Se, millaista elämäsi tulee olemaan tulevaisuudessa, on paljon kiinni siitä, miten huolehdit itsestäsi tänään.

Nainen 50 + – Mikä vie elämässäsi virtaa?

Tunnollisuus. Kun ruuhkavuodet hellittävät, arkeen vapautuu aikaa. Moni nainen 50 + käyttää sen olemalla hyvä työntekijä: tässä iässä saavutetaan usein ammatillisia huip­puja ja tehdään uraa. Unohditko samalla jotain?

Elintapojesi historia näkyy jo sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen ja muistisai­rauksien riskitasoissa. Hyvillä valinnoilla olet ehkä pitänyt riskit hallinnassa, ja elät tervettä ja vauhdikasta arkea.

Se, millaista elämäsi tulee olemaan seuraavina vuosikymmeninä, on paljolti kiinni siitä, miten huolehdit itsestäsi tänään. Muistisairauksiin liittyvät muutokset aivoissa alkavat usein jo pari vuosikymmentä ennen sai­rauden puhkeamista – aloita siis ennalta­ehkäisy nyt.

Se, millaista elämäsi tulee olemaan tulevina vuosikymmeninä, on paljolti kiinni siitä, miten huolehdit itsestäsi tänään.

Painon pitäminen normaalina, aktiivinen liikunnan harrastaminen, stressin välttäminen ja hyvät verenpaine- ja kolesteroliarvot pienentävät merkittävästi sairastumisriskiäsi pitkälle tulevaisuuteen.

Miten on ravitsemuksen laita?

On hyvä hetki tarkistaa perusasiat. Kuvitteletko ruokavaliosi olevan terveellisempi kuin se onkaan? Älä suostu elämään evässämpylöillä tai palaveripullalla. Jaksamista ei voi ostaa kahvilla tai sokerilla, vaikka ne hetkellisesti piristäisivätkin.

Ota mallia vaikka Välimereltä, syö runsaasti vihreitä lehtivihanneksia ja kalaa. Vähennä sokeria, valkoista viljaa ja kovaa rasvaa. Voit yllättyä iloisesti: jos ruokavalio on lipsahtanut harharetkille, paluu hyvään ravintoon tuntuu voinnissa jo muutamassa viikossa.

Onko liikunta osa arkeasi?

Lihasvoiman hupeneminen alkaa tuntua jaksamisessa. Nyt kannattaa aloittaa säännöllinen lihasvoimaharjoittelu kotona, kuntosalilla tai ryhmäliikunnassa. Tähtää pariin treeniin viikossa ja tee kutakin lihasryhmää kohden esimerkiksi pari sarjaa 8–15 toistolla.

Treenaa kaikkia isoja lihasryhmiä, mutta panosta erityisesti reisilihaksiin – tutkittu kikka, jolla voit voittaa toimintakykyä vuosikymmeniksi eteenpäin. Vaihda siis hissi portaisiin aina, kun voit.

Miten huoltaa mieltä?

Tutkimusten mukaan viisikymppiset elävät elämän huippuvuosia. Viisikymppinen on kokenut paljon. Hän on ymmärtäväisempi ja sopeutuvampi, hänen persoonallisuutensa on laaja-alaisempi ja tunne-elämänsä tasapainoisempi kuin aiemmin.

Nyt on aika löytää sisäinen palo, hehkua ja kasvaa oman itsensä näköiseksi!

Tee edes tämä!

Kun arkeen vapautuu omaa aikaa, mieti, voisitko höllätä suorittamisesta ja käyttää vapautuneen ajan työn sijaan itseesi. Mitä olet aina halunnut kokeilla? Lähtisitkö vaikka kuoroon laulamaan – olethan itsevarma nainen 50 +, joka voi tehdä mitä huvittaa.

Neuvoja ja vinkkejä aktiivisempaan arkeen antoivat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntijat: kansanterveystieteen dosentti, LitM Katja Borodulin, gerontologian ja kansanterveyden dosentti, TtT Jenni Kulmala sekä psykologi Emma Hietarinta.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 8/20.

Lue myös: Millaista on deittailu yli 50-vuotiaana? Maria, 51, latasi rohkeasti Tinderin avioeron jälkeen: ”Miehen löytäminen perinteisesti baarista ei ole enää niin helppoa”

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X