Päänsärkyä, ummetusta, kolesteroli nousee – kannattaakko karppaus lainkaan?

Jaa artikkeliTilaa Seura
© mirva kakko/om-arkisto
Karppaus voi nostaa kolesterolia, mutta se on geeneistä ja ruoasta kiinni, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

Karppaus sopii kaikille

Tarua. Joillekin karppaus sopii paremmin kuin toisille. Osalle siitä tulee vatsaongelmia ja ummetusta. Ketoosiin asti vievä ruokavalio saattaa aiheuttaa lisäksi esimerkiksi päänsärkyä. Osa nauttii leivästä, perunasta ja pastasta niin paljon, että kokee ruokavalion hyvin rajoittavana. On myös hyvä muistaa, että karppaustyylejä on yhtä monta kuin on karppaajaakin. Hiilihydraattien ja kasvisten määrä voi vaihdella eri henkilöillä hyvin paljon.

Karppaus voi nostaa kolesterolia

Totta. On tosin yksilöllistä, miten paljon vähähiilihydraattinen ruokavalio vaikuttaa kolesteroliin. Vaikutuksiin heijastelee yhtä lailla geeniperimä kuin syöty ruokakin. Osalla vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen ei näy ollenkaan kolesterolissa. Varsinkin jos syö reilun kilon kasviksia päivässä ja käyttää maltillisesti kovaa rasvaa, kolesteroli ei välttämättä nouse.

Karppaus laihduttaa pysyvästi

Tarua. Karppauksen on nähty pudottavan tehokkaasti painoa maksimissaan puolen vuoden ajan. Pysyvässä painonhallinnassa ei ole saatu yhtä hyviä tuloksia. Tämä johtuu usein siitä, että vähähiilihydraattista ruokavaliota ei jakseta noudattaa pitkiä aikoja. Siitä lipsutaan helposti pois ja palataan takaisin perunaa, pastaa ja leipää sisältävään ruokavalioon.

X