Laihduttaako aamulenkki iltajuoksua enemmän?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Aamulenkistä saatava hyöty ei ole välttämättä suuren suuri. © Colourbox
Tyhjällä vatsalla tehty aamulenkki tehostaa rasvanpolttoa, mutta sillä ei välttämättä ole vaikutusta painon putoamiseen, tietää personal trainer Timo Haikarainen.

Tyhjällä vatsalla tehdyt aamulenkki tehostaa rasvanpolttoa, mutta sillä ei välttämättä ole vaikutusta painon putoamiseen, tietää personal trainer Timo Haikarainen.

Rasva palaa paremmin ilman aamiaista.

TOTTA. Kehon rasva palaa tehokkaimmin silloin, kun treeni tehdään tyhjällä vatsalla. Normaalikuntoinen ihminen polttaa tavallisessa hikitreenissä reilut puoli grammaa rasvaa minuuttia kohden. Aamulenkit tyhjällä vatsalla lisäävät rasvan polttoa noin 20 prosenttia. Tunnin aikana rasvaa palaa normaalisti noin 30 grammaa, tyhjällä vatsalla treenatessa noin kuusi grammaa enemmän. Tämä vastaa pientä voinokaretta leivän päällä.

Aamulenkki lisää aineenvaihduntaa.

TARUA. Vaikka tyhjällä vatsalla tehty treeni polttaa rasvaa nopeammin, siitä saatava hyöty ei ole välttämättä kovin suuri. Tyhjällä vatsalla tehdyt aamulenkit nimittäin totuttavat kehon siihen, että se ei saa lisäravintoa. Keho hidastaa sen seurauksena aineenvaihduntaansa. Tutkimuksissa onkin todettu, että ilman aamupalaa tehdyt lenkit hidastavat aineenvaihduntaa jopa 24 tunniksi. On siis melko samantekevää, milloin liikkuu.

Lenkkeilyssä tärkeintä on nautinto.

TOTTA. Lähdetpä lenkille sitten aamutuimaan tai työpäivän jälkeen, tärkeintä on siitä saatava nautinto. Tämä lisää halua lähteä lenkkipolulle jatkossakin, mikä on tärkeä tekijä kunnon ylläpitämisessä. Täytyy muistaa, että painonhallintaan vaikuttavat monet muutkin seikat, kuten esimerkiksi ravinto, uni ja stressinhallinta.

X