Porkkanasta lisäväriä – Auttaako karoteeni ruskettumaan?

Jaa artikkeli
© seppo saarentola/om-arkisto
Karoteenipitoiset kasvikset nopeuttavat ruskettumista, kertoo erikoissairaanhoitaja Tuire Hastell Iholiitosta.

Porkkanan syönti auttaa ruskettumaan.

Totta. Porkkanan ja monen muun kasviksen sisältämä karoteeni auttaa ihoa ruskettumaan. Käytännössä porkkanoita pitäisi kuitenkin syödä monta kiloa päivässä, jotta karoteenilla olisi ruskettumista edistäviä vaikutuksia. Porkkana kannattaakin puristaa mehuksi, sillä kaikki aineet imeytyvät mehuna paremmin. Jos ei halua syödä porkkanoita, karoteenia saa kätevästi myös spirulina- ja chlorella-levistä tiivistetyssä muodossa.

 

Porkkana muuttaa ihonvärin keltaiseksi.

Tarua. Karoteenin syönti muuttaa ihonväriä terveemmän näköiseksi, mutta keltaisemmaksi se ei sitä tee. Eri ihmisillä ihon pohjasävy on hyvin erilainen, toisilla punertava, toisilla kellertävä ja toisilla ruskea. Voi olla, että ihmisillä, joilla kellertävää pigmenttiä on paljon, karoteeni ikään kuin tuo ihon luonnollista pohjaväriä enemmän esiin. Siksi jotkut voivat kokea, että karoteenin syönti muuttaa ihon keltaiseksi.

 

Karoteenin syönti ehkäisee palamista.

Tarua. Suomalainen iho on usein vaalea ja herkkä palamaan. Karoteeni ei estä palamista, mutta karoteenipitoiset kasvikset, kuten porkkana, paprika, punajuuri ja lehtikaali voivat muuten vahvistaa ja hoitaa auringolle altistunutta ihoa. Osa karoteenista muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi, joka on iholle hyvää tekevä aine. Karoteenipitoinen ruoka täydentää A-vitamiinivarastoja.

X