Uusi tutkimus: puoli kiloa päivässä ei riitä! Tuplaa vihannesten ja hedelmien määrä

Jaa artikkeliTilaa Seura
Tutkimuksen mukaan puoli kiloa kasviksia ei enää riitä.
© Kristiina Kuronen/Kuvaryhmä/SKOY © Kristiina Kuronen/Kuvaryhmä/SKOY
Uuden tutkimuksen mukaan kasvisten päivittäinen määrä pitäisi tuplata, jos haluaa pysyä terveenä.
Kasviksia

Tutkimuksen mukaan puoli kiloa kasviksia ei enää riitä. © Kristiina Kuronen/Kuvaryhmä/SKOY

Me suomalaiset olemme tottuneet, että vihanneksia ja hedelmiä pitäisi syödä puoli kiloa eli noin viisi annosta päivässä. Uusi yliopistotutkimus on nyt kuitenkin selvittänyt, millainen vaikutus vihanneksilla ja hedelmillä on ihmisen terveyteen. Sen mukaan puoli kiloa päivässä ei riitä, vaan kasvisten määrä pitäisi tuplata kymmeneen annokseen, eli noin 800 grammaan päivässä. Tämä on hyvä keino lisätä elinvuosia ja pysyä entistä terveempänä.

Iso-Britanniassa, Imperial College London -yliopistossa tehty tutkimus ehdottaa, että jos jokainen ihminen nauttisi 10 annosta kasviksia päivässä, säästyttäisiin maailmassa noin 7.8 miljoonalta ennenaikaiselta kuolemalta vuodessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähes kahden miljoonan ihmisen ruokatottumuksia. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tietoa lähes sadasta muusta jo tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimus tulos oli, että mitä enemmän ruokavalioon mahtuu kasviksia, sen tehokkaammin pystytään vähentämään sydän- ja verisuonisairauksia ja syöpää sekä nostamaan elinikää.

Riittääkö puoli kiloa päivässä mihinkään?

Tutkimuksessa eriteltiin, millainen vaikutus eri kasvismäärillä on terveyteen. Selvisi, että jo 200 gramman hedelmä- ja vihannesannos päivässä vaikuttaa positiivisesti: esimerkiksi sydänsairaudet vähenevät 16 prosenttia.

Kun lisää 10 annosta hedelmiä ja vihanneksia ruokavalioonsa, riski sairastua sydänsairauksiin vähenee 24 prosenttia, syöpään sairastumisen riski vähenee 13 prosenttia ja riski kuolla ennenaikaisesti vähenee 31 prosenttia.

Millaisia hedelmiä ja kasviksia kannattaa syödä?

Sitrushedelmät kuuluvat terveyskärkeen. © MIRVA KAKKO/KUVARYHMÄ/SKOY

Tutkijat listasivat terveellisimmät vihannekset ja hedelmät. Sanonta ”Omena päivässä pitää lääkärin loitolla” pätee edelleen. Omenat, päärynät, sitrushedelmät, salaatit, vihreälehtiset vihannekset, kuten pinaatti ja sikuri sekä kukkakaali, parsakaali ja kaali estävät tehokkaasti sydän- ja verisuonisairauksia. Vihreät vihannekset, kuten pinaatti ja pavut, keltaiset vihannekset, kuten paprikat ja porkkanat sekä kaalit vähentävät syöpään sairastumisen riskiä.

Vihannesten vaikutuksen takana on, että monet niistä sisältävät hyödyllisiä ravintoaineita, kuten antioksidantteja. Niiden arvellaan vähentävän DNA-vaurioiden syntymistä ja näin heikentää syöpäriskiä. Kasvispainotteinen ruoka myös alentaa kolestroliarvoja ja verenpainetta. Lisäksi kasvikset tekevät hyvää verisuonille ja immuunisysteemille ja suolistolle.

 

Lähde: International Journal of Epidemiology.

Mikä tekee ihmisestä pitkäikäisen?

Mikä tekee raakaruoasta terveellisen?

Kotilääkärissä: 

Pitkän iän salaisuus on selvinnyt – Käännä katse ruokavalioon

X