Selkä rakastaa reppua

Jaa kaverilleTilaa Seura
© COLOURBOX
Kasvava keho vaatii kunnollisen koululaukun, mutta millaisen? Suomen Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio neuvoo.

Olkalaukku saattaa vinouttaa selän.

Totta. Painava, olalla kannettava laukku rasittaa lihaksia epätasaisesti: toisella puolella vartaloa ne vahvistuvat, toisella heikentyvät. Epätasainen kuorma voi aiheuttaa toiminnallisen skolioosin, lihaskireydestä johtuvan rangan vinouden.

Vaara vähenee, kun vaihtelee laukkua olalta toiselle. Laukun paino jakautuu keholle tasaisemmin, kun nostaa hihnan kulkemaan rinnan yli. Laukku kannattaa täyttää harkiten ja raivata turhat tavarat pois.

Reppu on aina paras koululaukku.

Tarua. Yksi ja sama reppu ei sovi kaikille, reppua ja sen istuvuutta omaan selkään pitää kokeilla. Hyvässä repussa olkahihnat eivät hierrä olkavarsia: että ne ovat tarpeeksi ja mukavasti pehmustetut, mutteivät liian leveät. Lantio- ja rintahihna parantavat repun istuvuutta. Olkahihnat löystyvät käytössä, ja niitä pitää säätää silloin tällöin.

Koululaisen reppu saisi kantamuksineen painaa enintään 15 prosenttia haltijansa painosta.

Kyynärtaipeessa keikkuva käs­i­laukku on kirjoille turhan köykäinen.

Totta. Kirjojen ja papereiden täyttämä käsilaukku aiheuttaa niskahartiaseutuun staattisen jännityksen, mikä voi tuntua päänsärkynä. Verenkierto ja siten lihasten hapensaanti kärsii, koska käsilaukku kyynärvarressa estää kävellessä tapahtuvat käden myötäliikkeen. Jos käsilaukku on ehdoton, niitä kannattaa hankkia kaksi ja jakaa paino tasaisesti molemmille käsille. Tällöinkin olisi parempi ojentaa käsivarret suoriksi.

Nuoren keho kasvaa ja kehittyy, ja siksi huonosta laukusta on nuorelle aikuista enemmän haittaa.

Seura 32/2013

X