Crossfit pelasti 80-vuotiaan Gustafin rollaattorilta

Jaa artikkeliTilaa Seura
Gustaf Eklund nauttii harjoituksista, joissa lihakset pannaan koville ja syke nousee. Tulokset ovat parantuneet huikeaa vauhtia.
Gustaf Eklund nauttii harjoituksista, joissa lihakset pannaan koville ja syke nousee. Tulokset ovat parantuneet huikeaa vauhtia. Kuva: Pekka Nieminen/Otavamedia
Kun vantaalainen Gustaf Eklund sairastui syöpään, hoidot häätivät sairauden – ja samalla lihakset. Crossfit auttoi eroon rollaattorin pelosta.

Takana on hikinen tunti Crossfit Tuusulan salilla. Gustaf Eklund, 83, kaivaa kassista termospullon ja kaataa höyryävän kuumaa kahvia kahteen punaiseen muovimukiin. Kylkeen löytyy vielä pari juustokinkkuvoileipää ja jälkiruuaksi suklaasuukot.

”Vaikka Heidi kyllä sanoo, että makeaa ei kannata syödä liikaa. Mutta tämän verran sallitaan”, Gustaf virnistää iloisesti.

Eväät nautitaan yhdessä crossfit­valmentaja ja diakoni Heidi Salmisen kanssa.

Joka tiistai kaksikko nauttii treenin päälle Gustafin mukanaan tuomat herkut kaikessa rauhassa. Samalla parannetaan maailmaa. Tällä kertaa puhututtaa myös Gustafin uusi ennätys: kaksi onnistunutta leuanvetoa ilman kuminauhaa.

”Se toinen oli kyllä vielä aika tiukka”, Gustaf toteaa vaatimattomaan tyyliinsä.

Gustaf Eklund ja crossfit­valmentaja ja diakoni Heidi Salminen.

Gustaf Eklund ja crossfit­valmentaja ja diakoni Heidi Salminen. Kuva: Pekka Nieminen/Otavamedia

Diagnoosi säikäyttää

Viitisen vuotta sitten yksikin leuka olisi ollut sula mahdottomuus. Silloin Gustaf tunsi selittämätöntä väsymystä. Hän ajoi pihalta lumia traktorilla, parkkeerasi traktorin talliin eikä sen jälkeen jaksanut kävellä takaisin sisälle välillä huilaamatta, vaikka matkaa oli vain 50 metriä.

”Silloin ajattelin, että tämä ei ole enää pelkkää vanhuutta, vaan jotakin on nyt vialla.”

Käynti lääkärissä poiki pikaiset jatkotutkimukset, ja selkäydinnäyte paljasti sen, mitä jo verikokeiden perusteella epäiltiin. Hieman alle 80-vuotiaana Gustaf oli sairastunut akuuttiin lymfaattiseen leukemiaan.

Diagnoosi säikäytti. Pienen tovin hän ehti miettiä, että tässäkö tämä elämä nyt oli.

”Lääkäri kuitenkin sanoi, että tämä leukemiatyyppi on hyvin hoidettavissa ja se tieto helpotti.”

Hoidot alkoivat heti. Kerran kuukaudessa Gustaf ajoi sytostaatti­tiputukseen lähisairaalaan. Ja myöhemmin Meilahden sairaalaan hengittämään keuhkoja vahvistavaa lääkettä.

Reilun puolen vuoden päästä hän sai terveen paperit. Vaikka kaikki oli sujunut hyvin, hoidot olivat vieneet miehen heikkoon kuntoon.

Apulantasäkki ei enää noussut ja meno oli hidasta. Se sai kovaan fyysiseen maatilatyöhön tottuneen miehen mielen matalaksi.

Gustaf alkoi pelätä, että pian hän tarvitsisi rollaattorin kulkemisen avuksi. Lapsenlapsen ristiäisissä Gustaf purki huoltaan kahvipöydässä vieressä istuneelle Vantaan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherralle.

”Kirkkoherra sanoi, että voimat saadaan takaisin. Että heillä on diakoni, joka tietää nämä jutut.”

”En ollut koskaan ennen edes kuullut sanaa crossfit. En tiennyt yhtään mistä on kyse.”

Pian tämä tietäjä saapui kylään. Heidi teki alkukartoituksen, joka kertoi sen, minkä Gustaf jo tunsikin; lihakset olivat heikossa kunnossa. Heidi lupasi auttaa ja heti seuraavalla viikolla mies kurvasi autonsa crossfitsalin pihaan. Siitä lähtien Gustaf ja Heidi ovat harjoitelleet yhdessä joka tiistai.

”En ollut koskaan ennen edes kuullut sanaa crossfit. En tiennyt yhtään mistä on kyse. Se ei kuitenkaan pelottanut, sillä luotin alusta asti Heidin ammattitaitoon. Hänen kanssaan oli heti hyvä olla ja harjoitella.”

”Fysioterapeutilta saatu jumppa­ohjelma sopii kuluman kipeyttämälle polvelleni. ”

”Fysioterapeutilta saatu jumppa­ohjelma sopii kuluman kipeyttämälle polvelleni. ”

Pelastusrenkaat

Lastenlapset

Olen asunut kotitalossani koko ikäni. Nyt isossa pihassa leikkivät lapsenlapset. Kahdella lapsellani on yhteensä neljä alle kouluikäistä lasta. On kiva seurata, miten he kasvavat ja kehittyvät. Kun he tulevat kylään, annan heille pakkasesta jäätelöä. Kesällä pihassa on heitä varten kiikut ja trampoliini.

Kahvihetki

Kahvihetki Heidin kanssa on aina viikon huippuhetki. Heidi on oikea ilopilleri ja aherruksen jälkeen olemme kahvihetkemme ansainneet. Puhumme ihan kaikesta mahdollisesta, muun muassa tulevista suunnitelmista.

Kuntoilua kotona

Koronan takia salitreenit ovat olleet tauolla, mutta kuntoilla voi kotonakin. Minulla on tanko, jossa vedän leukoja. Teen vatsalihaksia ja punnerran. Fysioterapeutilta saatu jumppa­ohjelma sopii kuluman kipeyttämälle polvelleni. Pyöräilen paljon, 20 kilometrin lenkki menee mukavasti. Pyrin pitämään itseni kunnossa siihen saakka, kunnes taas pääsen Heidin kanssa kuntosalille.

Ajokortti

Sain ajokorttiini viiden vuoden jatkoajan, josta on mennyt kolme vuotta. Ajokortti tuo vapauden. Pääsen itsenäisesti kaikkialle. Lähin ruokakauppa on kolmen kilometrin päässä ja apteekki vielä kauempana. Toivottavasti harmaakaihi ei vie mahdollisuutta saada kortille taas jatkoaikaa. Saatan tarvita leikkauksen.

”Kahdella lapsellani on yhteensä neljä alle kouluikäistä lasta. On kiva seurata, miten he kasvavat ja kehittyvät.”

”Kahdella lapsellani on yhteensä neljä alle kouluikäistä lasta. On kiva seurata, miten he kasvavat ja kehittyvät.” Kuva: istockphoto

”Minä en ole tekemässä mitään maailmanennätyksiä”

Nyt, kolme vuotta myöhemmin maatilan työt sujuvat taas vähintäänkin entiseen tahtiin. 40 kilon apulantasäkki liikkuu Gustafin käsissä kevyesti. Traktorin hytissä jaksaa istua vaikka kokonaisen työpäivän verran.

Salilla Gustaf nauttii harjoituksista, joissa lihakset pannaan koville ja syke nousee. Tulokset ovat parantuneet huikeaa vauhtia. Alkuun suurin osa liikkeistä tehtiin oman kehon painolla.

Kun tekniikat saatiin haltuun ja voimat hieman kasvoivat, lisättiin painoja. Ensimmäiset maastavedot tehtiin viidellä kilolla. Nyt painoa on reilusti päälle 60 kiloa, jolla Gustaf jaksaa tehdä useamman toiston.

Kahvakuulat viuhuvat, ja mies punnertaa reilu 20 kiloa painavan tangon helposti suorille käsivarsille. Vieläpä monta kertaa.

Tasapainokin on parantunut; Gustaf hyppää rohkeasti tasajalkaa parikymmensenttiselle korokkeelle.

”Nuoremmat nostavat täällä mahtavia painoja, mutta minä en ole tekemässä mitään maailmanennätyksiä”, Gustaf toteaa.

Tavoitteena on liikkua ja vahvistaa kehoa niin, että siihen voi luottaa arjessa. Esimerkiksi crossfitiin olennaisesti kuuluvan köysikiipeilyn avulla harjoitellaan vetämisen voimaa. Jos kotona sattuisi yksin ollessa kaatumaan, on käsissä voimaa vetää itsensä ylös. Jalkakyykkyjen vahvistamilla lihaksilla nousu tuolista sujuu kepeästi. Hankittu lihasvarasto takaa, että vaikka sairastuminen pakottaisi hetkeksi sänkypotilaaksi, ei makaamisen aiheut­tama lihaskato veisi liikuntakykyä.

”Ajokortti tuo vapauden. Pääsen itsenäisesti kaikkialle.”

”Ajokortti tuo vapauden. Pääsen itsenäisesti kaikkialle.” Kuva: istockphoto

Crossfit lisäsi elämäniloa

Gustaf on nyt paremmassa kunnossa kuin ennen sairastumista, mutta salilta pois hän ei halua jäädä.

”Täällä on niin kivaa, että en ole malttanut lopettaa. Ja olisihan se mukava saada leukoja vedettyä vähän enemmänkin ilman kuminauhaa.”

Hyvä fyysinen kunto on vaikuttanut myös Gustafin mielialaan: elämäniloa on tullut kasapäin lisää. Lastenlasten kanssa jaksaa touhuta, ja autolla on mukava suunnata milloin uimahalliin, milloin kauppakeskukseen asioille.

Yksi asia hieman kaihertaa mieltä. Se on kumppanin kaipuu. Vaimo menehtyi sydänsairauteen ennen Gustafin sairastumista.

”Hän oli minua 14 vuotta nuorempi. Ajattelin, että vanhuus menee mukavasti yhdessä. Toisin kävi.”

Uutta aviopuolisoa Gustaf ei halua, mutta ystävä rinnalla toisi arkeen mukavia sävyjä.

”Voisipa sanoa jollekin, että mennäänkö laittamaan yhdessä ruokaa. Vaimon sänky on ollut tyhjänä jo monta vuotta. Kyllä siihen saisi hetkeksi jäädä.”

Lue myös: Kaikki irti mitä lähtee! Testasimme Crossfit-harjoittelua: ”Euforinen olo jatkuu monta tuntia treenin jälkeen”

Lisää voimaa

1. Crossfit on maailmalla suuren suosion saavuttanut toiminnalliseen liikuntaan perustuva kuntoilumuoto. Suomeen se tuli vuonna 2007, ja crossfit-saleja on eri puolilla Suomea.

2. Tavoitteena on kehittää kaikkia ihmisen fyysisiä ominaisuuksia: nopeutta, voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta.

3. Treenissä tehdään vaihtelevasti muun muassa painonnostoa, köysikiipeilyä, kuntopyöräilyä, leuanvetoja, käsilläkävelyä, jalkakyykkyjä, laitesoutua ja juoksua. Kaikki liikkeet ovat muokattavissa. Jos jokin liike on liian raskas tai vaikea, se muutetaan helpommaksi. Esimerkiksi leuanvedot voidaan tehdä kuminauhalla tai käsilläkävely karhukävelynä.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 7/20.

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X